موتور برق چیست

موتور برق یا ژنراتور یک دستگاه الکتریکی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. به عبارت ساده‌تر، وقتی موتور برق در حال چرخش است، انرژی حرکتی آن به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

به طور خلاصه کاربرد موتور برق برای تولید برق در مواقع ضروری است. یعنی زمانی که برق وجود ندارد یا موقتاً قطع شده است. این وسیله کاربردی که در مواقعی حیاتی محسوب می شود، در انواع مختلفی وجود دارد. انواع موتور برق به شرح زیر است:

  • موتور برق گازی
  • بنزینی
  • سایلنت
  • دیزلی

لازم به ذکر است که یکی از پرقدرترین موتورهای برق، تولید آروا است. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با موتور برق های آروا به سایت ما مراجعه کنید یا با کارشناسان آروا تماس بگیرید.

موتور برق چیست؟

موتور برق بنزینی سایلنت چیست؟

موتور برق یا ژنراتور دستگاهی است متشکل از مجموعه ای از قطعات به هم پیوسته که انرژی مکانیکی و چرخشی موتور را از طریق احتراق به انرژی الکترسیته و برق تبدیل می کند و از قسمت های مختلفی مانند، موتور، آلترناتور، مخزن سوخت، استارت و خروجی برق تشکیل شده است، که هرکدام وظایف مختلفی بر عهده دارند و در نهایت برق تولید می کنند.این تبدیل انرژی باعث ایجاد نیروی برق می شود.

ژنراتور ها در اصل دستگاه مولد برق هستند. که ما به کمک آنها می توانیم کارهای مهم و متدوال خود را که نیاز به برق دارد به راحتی انجام دهیم. موتور برق یا ژنراتور ها امروزه نقش مهمی را در زندگی های شهری و صنعتی دارند و به وسیله آنها می توان کارها را به راحتی انجام داد. پس موتور های برق را میتوان دیزل ژنراتور هایی نام برد که در مقیاس کوچک ، کار این ابزار تامین انرژی الکتریکی برای مکان های کوچک را انجام می دهد.

موتور های برق انواع مختلفی دارند و با توجه به موارد استفاده به دسته های مختلف تقسیم می شوند.

انواع موتور برق

همانطور که در بالا توضیح دادیم موتور برق یا ژنراتور برق دستگاه هایی هستند که انرژی مکانیکی را به انرژی الکترسیته تبدیل می کنند. و انواع مختلفی دارند. ژنراتور ها دارای دسته بندی های متفاوتی هستند که مهمترین معیار جهت جداسازی آنها از یکدیگر میزان قدرت خروجی آنهاست که با واحد قدرت ” وات ” اندازه گیری می شود .

موتور برق ها بر اساس سوخت به سه دسته دیزلی، بنزین و گازسوز تقسیم می شوند :

موتور برق بنزینی:

حالا که دانستیم موتور برق چیست و انواع آن کدام است، نوبت به آن رسیده که با انواع موتور برق آشنا شوید. اولین موتور برقی که به شرح آن می پردازیم، موتور برق بنزینی است که موتور برق بنزینی بی صدا یا سایلنت آن از محبوبیت بالایی برخوردار است. برای اینکه بدانید این نوع موتور برق چیست، مقاله ای با نام موتور برق سایلنت چیست را به شما پیشنهاد می کنیم.

موتور برق های بنزینی از متداول ترین انواع موتور برق ها می باشند که بیشترین مصرف را در بین عموم دارند و در کل نیز از طرفداران بیشتری برخوردار هستند و کاربرد آنها نسبت به مدل های دیگر بیشتر است.سوخت این نوع از موتور برق ها همانطور که از نامشان پیداست بنزین می باشد، پس به این دلیل باید نسبت به باز بودن محیط استفاده ی آنها دقت لازم را داشت . در موتور برق بنزینی ،سوخت بنزین از طریق احتراق ابتدا انرژی حاصل از سوخت را به انرژی مکانیکی و سپس انرژی مکانیکی را به انرزی الکتریسیته تبدیل می کند.این نوع موتور برق ها دارای مدت زمان کارکرد طولانی تری هستند.

موتور برق دیزلی:

در موتور برق های دیزلی از سوخت گازوئیل و دیزل استفاده می شود. احتراق در این دستگاه باعث متراکم شدن پیستون می شود و این عامل قدرت موتور را نسبت به موتور برق های بنزینی چند برابر می کند و از لحاظ اقتصادی نسبت به بنزین مقرون به صرفه است. موتور برق دیزلی و بنزینیتفاوت های عمده ای دارند که فقط به نوع سوخت مصرفی آنها محدود نمی شود. برای دانستن این تفاوت ها توصیه می شود مطلب تفاوت موتور برق بنزینی و دیزلی را مطالعه کنید.

موتور برق گازسوز:

روش کار موتور برق گازسوز

یکی از مزیت های موتور برق گازسوز این است که از طریق سوخت طبیعی گاز ،انرژی مکانیکی را به انرژی الکترسیته تبدیل می کند. با توجه به سوخت پاک و کم صرفه بودن، این دستگاه برای مصارف خانگی نیز می‌تواند بسیار مناسب باشد و طول عمر بیشتری نسبت به دستگاه های بنزینی دارد.

موتور برق گازی از ابزارهای بسیار کاربردی برای تولید برق در مواقع ضروری است. اگر در فضاها و مکان های دوردست به مصرف برق نیاز باشد، می توان با استفاده از انواع موتور برق، برق مورد نیاز را تأمین کرد. انواع مختلفی از موتورهای برق وجود دارند که هر کدام مزایا و معایبی دارند. موتورهای برق گازی و بنزینی در بازار موجود هستند و در صورتی که برق قطع شود، می توان از این دستگاه ها استفاده کرد. انتخاب بین موتور برق گازی و بنزینی با کاربری، ویژگی های دستگاه و قیمت آن ارتباط مستقیمی دارد.

موتور برق گازی در سایزهای کوچک موجود هستند و می توانند تا ۲۰ کیلو وات انرژی برق را برای ۵ تا ۸ ساعت کار مداوم تولید کنند؛ در صورتی که موتور برق گازی صنعتی ابعاد بزرگتر و قدرت تولید برق را برای کار کردن به مدت ۸ تا ۱۶ ساعت دارد.

قسمت های اصلی و اجزای ژنراتور یا موتور برق چیست؟

موتور برق از اجزاء مختلفی تشکیل می شود و وظیفه نهایی این اجزا این است که در یک هماهنگی و پیوستگی از طریق احتراق ،انرژی مکانیکی و سپس انرژی الکترسیته به وجود آورند. از اجزا مهم موتور برق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خنک کننده: قطعات مختلف موتور برق در حین کار دچار افزایش دما می شوند به همین دلیل یک سیستم خنک کننده برای آن ها تعبیه شده است.
  • روغن رسانی: از آنجا که موتور برق ها دارای سیستم مکانیکی هستند می بایست از روغن کاری متوالی به جهت بالا بردن طول عمر این قطعات استفاده نمود .
  • تولید کننده برق: در این قسمت تولید برق متوالی که مشخصات برق شهر را دارد تولید می شود ، آلترناتئر قسمتی از دستگاه موتور برق است که انرژی الکتریکی را تامین می کند.
  • تنظیم کننده ولتاژ: به دلیل موتوری بودن این سیستم امکان نوسانات زیادی در آن وجود دارد که می بایست تثبیت شده و گاها به برق  DC تبدیل شوند .
  • پانل برق : این قسمت در واقع کنترل و محافظت از موتور و ژنراتور برق و همچنین تجهیزات خروجی برق AC , DC را بر عهده دارد.
  • موتور دستگاه: این بخش مهم ترین قسمت دستگاه است و کار اصلی موتور تامین انرژی مکانیکی در دستگاه و ایجاد گشتاور است که طی فرایندی آن را به انرزی برق تبدیل می کند. هر چه موتور از قدرت و توان بالایی برخوردار باشد قدرت برق بیشتری تولید می کند.
  • سیستم سوخت: سیستم سوخت بخشی از دستگاه است که در اصل وظیفه سوخت رسانی به موتور را به عهده دارد.

کاربرد ژنراتور یا موتور برق چیست؟

به صورت کلی می توان گفت که موتور برق ها در هر مکانی که نیاز به وجود برق باشد ولی امکان رساندن برق شهری در آن نقطه وجود نداشته باشد کاربرد دارند و به طور کلی هنگامی که برق سراسری قطع می شود و یا به سیستم برق سراسری وصل نیستیم و نیاز به برق داریم مورد استفاده قرار می گیرند. ، که از جمله ی این اماکن می توان به :

بیمارستان ها، مدارس، مراکز صنعتی حساس، باغها، ویلاها، کارخانه ها، قطار ها، کشتی ها و حتی هواپیما ها و خانه های جنگلی اشاره نمود.

سیستم های راه اندازی موتور برق

  1. هندلی: در این مکانیزم ، کشیدن طناب باعث چرخاندن میل لنگ شده و دستگاه روشن می شود. توان موتور برق با مکانیزم راه اندازی هندلی بین ۱ تا ۳ کیلو وات است.
  2. استارتی: در این حالت دستگاه از طریق استارت زدن روشن می شود و با توجه به سهولتی که دارد بسیار مورد توجه کاربران قرار می گیرد. موتور برق با مکانیزم راه اندازی استارتی توان بالاتر از ۳ کیلو وات دارد.
  3. اتوماتیک: در این مکانیزم دستگاه به برق شهری وصل می شود و همزمان با قطع برق ،دستگاه روشن شده و آماده استفاده می شود. و با وصل شدن جریان برق دستگاه خاموش می شود.بنا به دلایل مختلف این امکان وجود دارد که ژنراتور برق ندهد. در نظر داشته باشید که مسائل مختلفی می تواند علت برق ندادن موتور برق باشد.

ولتاژ خروجی

موتور های برق به لحاظ ولتاژ به دو نوع تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند. یکی از مواردی که در هنگام خرید دستگاه موتور برق باید به آن دقت کرد ولتاژ دستگاه است.پس در قدم اول برای انتخاب موتور برق باید به ولتاژ خروجی آن دقت کنیم. موتور های برق تک فاز مناسب کارهای کوچک و منازل هستند و برای مصارف مشابه این چنینی گزینه مناسبی می باشند و موتور های سه فاز نیز با توجه به ولتاژ خروجی برای مصارف صنعتی و ابزارآلات سنگین مناسب هستند و مورد استفاده قرار می گیرند.

موتور برق بدون صدا

انواع موتور برق سایلنت

موتور های برق بدون صدا به موتورهایی گفته می شوند که در مواقع استفاده از آنها صدای موتور در کمترین حد باشد و یا صدایی نداشته باشد. از ویژگی هایی که باعث کم شدن صدای موتور برق می شود واحد دسی بل (dB)است و هرچه موتور دسیبل کمتری داشته باشد صدای آن نیز هنگام استفاده کم خواهد بود. علاوه بر این موضوع عوامل دیگری نیز در بدون صدا شدن موتور برق سایلنت تاثیر گذارند که در ادامه به صورت تیتر وار به آنها اشاره می کنیم.

  • قرار گیری موتور برق بر روی سطوح صاف و یکنواخت
  • استفاده از صدا خفه کن مانند اگزوز
  • استفاده از موتور برق هایی که دارای کانوپی هستند
  • دستگاه هایی که مجهز به اینورتر هستند
  • فاصله گذاری بین محیط کار و محل قرار گیری موتور برق

موتور برق کوچک

برخی از موتور برق ها را به گونه ای می سازند که قابل حمل و نقل باشد و وزن کمی داشته باشد. این موتور برق ها در اندازه هایی کوچتر از موتورهای معمولی طراحی شده اند. در بسیاری از مواقع برای کوچک تر و سبک شدن موتورها از قدرت آن می کاهند. در اینجا لازم است این نکته را بیان کنیم که موتور برق ۶۱۰۸ آروا علی رغم اینکه به عنوان یک موتور برق کوچک شناخته می شود، برخلاف سایر نمونه های موجود، موتوری با قابلیت های زیاد و قدرت بالا است. شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موتور برق می توانید با کارشناسان آروا تماس حاصل کنید.

ژنراتور سه فاز چیست؟

ژنراتور برق سه فاز یک نوع ژنراتور است که برای تولید برق با ویژگی‌های سه فازه استفاده می‌شود. در این نوع ژنراتور، برق به صورت موج متناوب (AC) با فرکانس ۵۰ یا ۶۰ هرتز تولید می شود. سه فاز به معنای داشتن سه جریان برق با زاویه های ۱۲۰ درجه است که این ویژگی باعث توازن و پایداری در سیستم برق سه فاز می شود.

ژنراتورهای برق سه فاز معمولاً برای تأمین نیازهای بارهای بزرگ و صنعتی مثل کارخانه ها، سیستم راه‌آهن، شبکه های برق قوی و سیستم توزیع برق مورد استفاده قرار می

کلام آروا:

در این مطلب سعی کردیم تا به زبانی ساده توضیح دهیم که موتور برق چیست، انواع موتور برق نام برده شود و در نهایت بگوییم که موتور برق چگونه کار می کند. اگر شما قصد خرید موتور برق دارید باید نکاتی را پیش از خرید در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین ژنراتور را برای خود انتخاب کنید. برای این کار می توانید مطلب راهنمای خرید ژنراتور برق را مطالعه کنید یااینکه با کارشناسان آروا تماس بگیرید.

در نظر داشته باشید آروا سال ها است که با تکیه بر تخصص کارشناسان خود و همچنین پیروی از استاندارهای جهانی توانسته بهترین موتور برق ها را با قیمتی بسیار مناسب به بازار عرضه کند.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *