در این مقاله سعی داریم بطور اجمالی و ساده درباره دستگاه جوش تک برد و سه برد و ساختار آنها توضیح داده وآنها را با هم مقایسه کنیم .

دستگاه جوش سه برد :

این مدل اینورتر تشکیل شده از برد پایین (برد پاور ) ، برد بالا(برد کنترل و قدرت ) و برد وسط ( برد یک سو کننده یا خروجی ) .

برد پایین :

تشکیل شده از تعدادی خازن الکترولیتی ، پل دیود ، رله ، NTC  یا PTC  و سایر المانها که وظیفه این برد تامین ولتاژ ۳۰۰ ولتی برای ماسفت ها و تغذیه برد بالا می باشد .

برد پایین دستگاه جوش سه برد

برد بالا:

تشکیل شده از ماسفت ها ، کارت کنترل ، تغذیه ۲۴ ولت و سایر المانها که وظیفه آن کنترل کردن ماسفت ها و تامین کننده ولتاژ نمایشگر و فن و رله های برد پایین می باشد .

برد بالا دستگاه جوش سه برد

برد وسط :

تشکیل شده ترانس ، دیود های شاتکی ، فیلتر خروجی و سایر المانها که وظیفه آن تامین جریان مناسب برای جوشکاری میباشد .

برد وسط دستگاه جوش سه برد

دستگاه جوش تک برد :

در این مدل برد تمامی اجزایی که در اینورهای سه برد وجود دارند بر روی یک برد قرار گرفته اند . تنها تفاوت آنها این است که بجای ماسفت در این مدل بردها از IGBT استفاده می شود و طراحی و دیزاین ماسفت به دلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی ماسفت در این بورد ها به کار نمی رود.

دستگاه جوش تک برد
IGBT

مقایسه دستگاه جوش تک برد و سه برد :

۱-کیفیت جوش هر دو یکسان می باشد فقط وزن دستگاه جوش تک برد کمتر از دستگاه جوش سه برد می باشد .

۲-دستگاه جوش سه برد زودتر آسیب می بیند ولی هزینه تعمیر آن نسبت به دستگاه جوش تک برد پایین تر است ولی دستگاه جوش تک برد دیرتر خراب می شود ولی ممکن است به دلیل اینکه تمامی بورد در یک بورد مونتاژ شده در صورت تعویض کل بورد یعنی هر ۳ بورد تعویض می شود بنابراین هزینه تعمیرات ممکن است بیشتر شود.

با توجه به مطالب فوق اگر بدنبال خرید دستگاه مناسب هستید باید واقع بینانه به قضیه نگاه کرد

سوال اساسی این طور مطرح می شود:

آیا اینورترهای جوشکاری وجود دارند که خراب نشوند؟

خود شما چه فکری خواهید کرد؟ آیا امکان دارد که وسیله برقی و الکترونیکی با خرابی مواجه نشود؟

واقعیت این است که اینورترهای جوشکاری هم مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگر، بسته به کیفیت قطعات بکار رفته در آنها نیاز به سرویس و تعمیر دارند.

اینکه چه دستگاه هایی دیرتر با خرابی مواجه می شوند و نیاز به تعمیر پیدا میکنند به تکنولوژی ساخت و کیفیت قطعات به کار رفته در آن بستگی دارد و  باعث طول عمر بیشتر دستگاه خواهند شد.

شرکت آروا با سابقه ای درخشان در این امر سالهاست از بهترین و با کیفیت ترین قطعات در تولید اینورترهای خود استفاده میکند و همین امر باعث شده تا با جلب رضایت و اعتماد مشتریان به برندی مقتدر در بازار تبدیل شود .

 بهتر است با رعایت توصیه های ساده طول عمر دستگاه خود را افزایش دهیم که بطور خلاصه به آنها اشاره می کنیم :

• اولین موردی که باعث خرابی در دستگاهای جوش اینورتر خواهد شد مربوط به نوسانات برق ورودی است، توجه به این نکته اهمیت فراوانی داشته و بخش قابل توجهی از خرابی ها را به خود اختصاص میدهد.

یکی از دلایل نوسانات برق ورودی راه اندازی دستگاه با برق دیزل ژنراتور است که معمولا برق تولیدی آن نوسان داشته وبه دستگاه آسیب خواهد رسید.

همچنین برخی از مناطق به خودی خود دارای نوسانات برق شبکه هستند.

• مورد دیگر استفاده از سیم سیار با سطح مقطع غیر استاندارد خواهد بود.

توجه شود که به ازای اضافه کردن هر ۱۰ متر سیم سیار می بایست قطر کابل استفاده شده یک سایز اضافه گردد.

• عدم استفاده از دوشاخه برق مورد دیگر خواهد بود، وصل کردن سیم بدون دوشاخ به پزیز برق باعث عدم اتصال درست و صحیح شده که همین امر باعث جریان کشی و آسیب رساندن به دستگاه خواهد شد.

• جوشکاری با آمپر استاندارد مربوط به هر الکترود مورد بعد است، نحوه انتخاب آمپر جوشکاری با توجه به الکترود مصرفی به این صورت است که می بایست نمره الکترود را در عدد ۴۰ ضرب کرده تا به حداقل آمپر مورد نیاز جوشکاری برسیم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!