ابزار تعمیر موتور سیکلت

وسایل نقلیه از جمله موتورسیکلت بعد از مدتی کارکرد، نیاز به تعمیرات و نگهداری دارند. برای این کار فنی کارها و مکانیک ها ابزارهایی دارند که با کمک آنها عیب یابی کرده و یا نسبت به رفع برخی موارد اقدام می کنند. در اختیار داشتن ابزار های با کیفیت کمک می کند تا کارها را به راحتی و دقت بالایی انجام دهیم. ابزار تعمیر موتورسیکلت و یا به عبارتی مهم ترین ابزار مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری موتورسیکلت به شرح زیر است:

  • آچار بکس
  • بکس بادی
  • کمپرسور باد
  • دستگاه جوش
  • انواع انبر
  • انواع آچار
  • آچار چرخ

در اختیار داشتن یک جعبه ابزار کامل و مجهز از انواع ابزار های تعمیر موتور، برای هر موتورسوار یا مکانیکی که می خواهد موتور خود را تعمیر کند ضروری است. در اختیار داشتن این ابزار ها در جعبه ابزار و یا کارگاه برای هر تعمیرکاری مهم است. کسانی هم که کارهای فنی می دانند می توانند با داشتن ابزار تعمیر موتورسیکلت در هزینه های تعمیر صرفه جویی کنند. در این مقاله، به معرفی جامع‌ ترین ابزار مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری موتور سیکلت می ‌پردازیم.

انواع ابزار تعمیر موتور سیکلت

با توجه به تنوع بالایی که در ابزار تعمیر موتور سیکلت دارد می توان آنها را در دسته های مختلفی تقسیم کرد. این تقسیم بندی بر اساس نوع مکانیزم و کاربردی است که ابزار های تعمیر موتور دارد. در ادامه به معرفی مختصر هر کدام می پردازیم و سپس به صورت کامل هر کدام را با کاربردی که دارند معرفی می کنیم.

ابزار برقی تعمیر موتور سیکلت

از ابزار برقی از جمله اینورتر جوشکاری برای جوشکاری اگزوز و بدنه باک موتور استفاده می شود.

ابزار بادی تعمیر موتور سیکلت

ابزار های بادی که در کار تعمیر موتور سیکلت استفاده می شوند شامل: بکس یادی، کمپرسور باد و … است. از این ابزار برای باز و بسته کردن سریع پیچ و مهره استفاده می شود.

ابزار دستی تعمیر موتور سیکلت

ابزار آلات دستی برای انجام برخی کارهای سبک و سریع است که شامل انواع آچار و پیچ گوشتی است.

لیست کامل ابزار تعمیر موتور سیکلت

هر کدام از ابزار های تعمیر موتور سیکلت برای کار به خصوصی استفاده می شود. از این ابزار ها باید به درستی استفاده کنیم تا بهترین عملکرد را داشته باشیم. از میان ابزار هایی که در ادامه معرفی می کنیم بسیاری از آنها توسط شرکت آروا تولید و به بازار عرضه می کند.

اینورتر جوشکاری

اینورتر جوشکاری

از دستگاه اینورتر جوشکاری برای جوشکاری و اتصال اگزوز استفاده می شود. برای این کار می توان از اینورتر های مختلف با رنج آمپر های متنوع استفاده کرد. نکته مهم اینکه با توجه به آلیاژ اگزوز باید از آمپر های مناسب و الکترود مخصوص این کار استفاده کرد.

بکس بادی

بکس بادی

برای باز و سته کردن انواع پیچ ها در اینج های مختلف از بکس بادی استفاده می شود. بکس بادی آروا در مدل های مختلف و قطر ۱.۲ و ۲.۳ اینچ برای انواع پیچ و مهره ها مناسب است. استفاده از بکس بادی در سرعت بخشیدن به کارها و کیفیت بالای کار کمک شایانی می کند.

کمپرسور باد

کمپرسور باد

یکی دیگر از ابزار هایی که در تعمیر موتور سیکلت استفاده می شود کمپرسور باد است. از کمپرسور برای راه اندازی ابطزار های بادی استفاده می شود. انتخاب کمپرسور با توجه به قدرت و توان ابزار های بادی می تواند متغیر باشد.

آچار بکس

آچار بکس

یکی از پرکاربردترین ابزارها در تعمیرات موتورسیکلت آچار بکس است. آچار بکس ابزار دستی است که از آن برای بار و بسته کردن پیچ و مهره تایر موتور استفاده می شود. آچار بکس دارای اندازه های مختلف است . سری های مختلفی (ستاره، شش گوش، چهار گوش و…) دارد.

آچار فرانسه

آچار فرانسه

از آچار فرانسه برای تنظیم و نگهداری پیچ ها استفاده می شود. برای این کار می توان از انواع آچار فرانسه با دهانه های مختلفی استفاده کرد.

پیچ‌گوشتی

پیچ گوشتی

یکی دیگر از ابزار تعمیر موتور سیکلت پیچ گوشتی است. از این ابزار برای باز و بسته کردن انواع پیچ ها در قسمت های مختلف موتور استفاده می شود. پیچ گوشتی مورد استفاده در تعمیر موتور دارای انواع مختلف، تخت، فیلیپس و ستاره‌ای است.

انبر قفلی

انبر قفلی

انبر قفلی ابزار یاسات که در زمان تعمیر موتور برای نگه داشتن اجسام بزرگ و کوچک از جمله پیچ ها استفاده می شود.

چکش

چکش آروا

از چکش برای ضربه زدن و جدا کردن قطعه های محکم به هم چسبیده استفاده می شود.

کاردک

کاردک آروا

برای تمیز کردن سطح روغنی و همچنین قطعات به هم چسبیده قسمت های مختلف کاربراتور و اگزوز استفاده می شود. علاوه بر اینها برای تمیز کردن سطوح از چسب و روغن ماسیده استفاده می شود.

آچار آلن

آچار آلن

برخی از قطعات موتور توسط پیچ های الن به هم متصل شده اند. از انواع الن برای باز و بسته هکردن پیچ های آلن در زمان تعمیر موتور استفاده می شود.

کلید شمع

شمع یکی از قطعات مهم در موتور است که کار اصلی آن ایجاد جرقه و احتراق است. زمانی که این قطعه نیاز به تعمیر دارد باید از ابزاری به نام کلید شمع استفاده کنیم. در واقع این ابزار برای باز و بسته کردن شمع موتور کاربرد دارد.

ابزار تعمیر موتور سیکلت؛ آچار شلنگ روغن

باز و بسته کردن و تعویض فیلتر روغن یکی از کارهای دوره ای و سرویس کاری موترو است. برای انجام دادن این کار باید از ابزاری به نام آچار شیلنگ روغن استفاده می شود.

ابزار تعمیر موتور سیکلت؛ آچار زنجیر

زنجیر در موتور با چرخش باعث حرکت چرخ های می شود و جزء قطعات مهم در این ابزار است. برای تعمیر و تعویض زنجیر چرخ از آچار چرخ استفاده می شود.

ابزار تنظیم سوپاپ

سوپاپ در موتور زمانی که ایراد پیدا می کند و یا نیاز به تعویض دارد از ابزار تنظیم سوپاپ استفاده می شود.

ابزار تعمیر کاربراتور

از دیگر ابزار های مورد نیاز برای تعمیر موتور سیکلت ابزار هایی است که برای تعمیر کاربراتور استفاده می شود.

مهم ترین نکات انتخاب ابزار تعمیر موتور سیکلت

تعمیر درست و اصولی یکی از مواردی است که اهل فن و تعمیرکاران باید آن را در نظر داشته باشند. برای انجام دادن این کار باد از ابزار ها به بهترین شکل استفاده کرد. موارد زیر توضیح استفاده درست و اوصلی ابزار برای کار تعمیر موتور است.

  • کیفیت ابزار: سعی کنید از ابزارهای با کیفیت بالا استفاده کنید تا دوام بیشتری داشته باشند.
  • اندازه مناسب: ابزارها را در اندازه‌های مناسب انتخاب کنید.
  • نگهداری صحیح: بعد استفاده ابزار ها تمیز و در جای درست نگه دارید.
  • ایمنی: در زمان کار با ابزار نکات ایمنی را رعایت کنید.

کلام آروا:

در اختیار داشتن لیست کامل ابزار تعمیر موتور سیکلت در هر کارگاهی ضروری است. با استفاده از این ابزار ها می توان کارهای مربوط به تعمیر و تعویض برخی قطعات را به راحتی و با دقت و کیفیت انجام داد. این ابزارها شامل اینورتر جوشکاری، بکس بادی، آچار بکس و … است. شرکت آروا با تولید و توزیع تمام  ابزارآلات و ارائه گارانتی و خدمات منحصر به فرد می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با انواع محصولات آروا با همکاران ما در تماس باشد و از مشاوره های رایگان بهر مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *