تفاوت فرز سنگبری و آهنگری

اگر در نگاه اول متوجه تفاوت فرز سنگبری و آهنگری نشوید، جای تعجب نیست؛ زیرا برخلاف تمام مطالبی که در این مورد شنیده اید، این وسیله در ظاهر تفاوتی ندارند.

تفاوت فرز سنگبری و آهنگری فقط در چرخ دنده آنها است و از آنجا که یکی از اجزای داخلی آن است، طبیعی است که از روی ظاهر متوجه آن نشوید.

فرق فرز سنگبری و آهنگری

پیش از بررسی تفاوت فرز سنگبری و آهنگری به معرفی فرز سنگبری و فرز آهنگری می پردازیم:

فرز سنگبری چیست ؟

با توجه به نام این فرز می‌توان نتیجه گرفت که فرز سنگبری برای برش انواع سنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، این ابزار یک ابزار ساختمان سازی است که جهت برش و سنباده زدن سنگ و گرانیت استفاده می‌شود. کاربرد فرز سنگبری بیشتر در نما سازی ساختمان‌ها است. صفحه بزرگ و چرخان فرز سنگبری با سرعت ۶ هزار الی ۶ هزار و ۵۰۰ دور در دقیقه می‌چرخد و سنگ‌هایی تا قطر ۲۳۰ میلی متر را برش می‌زند.

فرز آهنگری چیست ؟

همان طور که از اسم این فرز پیداست، فرز آهنگری برای برش آهن آلات و فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در نتیجه عمده کاربرد فرز آهنگری در ساخت و ساز و صنعت است. اگر گمان می‌کنید که با استفاده از اره آهن بُر می‌توان کار فرز آهنگری را انجام داد، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. تعداد دور آزاد این فرز از فرز سنگبری بیشتر بوده و حدود ۸ هزار الی ۸ هزار و ۵۰۰ دور در دقیقه است. فرز آهنگری در حین داشتن سرعت و قدرت بالا، انرژی کمی را مصرف می‌کند؛ در نتیجه می‌توان آن را یک فرز محبوب و پرکاربرد دانست.فرق فرز سنگبری با آهنگری

تفاوت فرز سنگبری و آهنگری چیست ؟

پس از معرفی این دو نوع فرز، نوبت به آن می‌رسد که تفاوت فرز سنگبری و آهنگری را برای شما شرح دهیم. همان طور که در قسمت‌های قبلی هم دیدید، اصلی‌ترین فرق فرز سنگبری و آهنگری در سرعت چرخش آن‌ها است. همانطور که در مقدمه بیان شد تفاوت فرز سنگبری و آهنگری در چرخ دنده آن است. اگر داخل یک فرز را باز کنید، دو چرخ دنده در آن می بینید که موسوم به چرخ دنده پینیون و کرانویل هستند که با هم گیربکس را تشکیل داده اند.

در فرز سنگبری تعداد دندانه های این چرخ دنده بیشتر بوده و ضخامت بالاتری دارد؛ درنتیجه، سرعت کاهش پیدا می کند اما گشتاور و قدرت افزایش می یابد. به همین دلیل، این فرز می تواند بافت های متراکمی را مثل بتن برش دهد.

اما فرز آهنگری از سرعت چرخش بالاتری برخوردار بوده و در عوض گشتاور و قدرت بیشتری دارد. این ویژگی باعث می شود اجسام فلزی سخت را به سادگی برش دهد.

وگرنه این دو فرز هیچ تفاوتی در نوع آرمیچر ندارند. تفاوت‌های بین فرز سنگبری و آهنگری موجب می‌شود که نتوان آن‌ها را به جای هم مورد استفاده قرار داد؛ چرا که در صورت استفاده از هر یک از این دو نوع فرز به جای دیگری، ممکن است آسیب‌هایی جدی به شما وارد شود. البته تنها در صورت انجام کارهای سبک می‌توانید از این دو نوع فرز به جای هم استفاده کنید. کوچکتر بودن قطر صفحه فرز آهنگری نسبت به صفحه فرز سنگبری را می‌توان یکی دیگر از تفاوت‌های فرز سنگبری و آهنگری دانست.

با توجه به انواع تفاوت بین فرز سنگبری و آهنگری که در این قسمت به آن‌ها اشاره شد، بهتر است پیش از خرید هر کدام از این دو نوع فرز، حتما به کاربرد آن‌ها توجه داشته باشید و کارایی هر دو را با کار مورد نظر خود مقایسه کنید.

چند نکته ایمنی که در زمان استفاده از فرز سنگبری و آهنگری باید به آن‌ توجه کنید:

کار کردن با فرزهای سنگبری و آهنگری می‌تواند خطرناک باشد و به شما آسیب بزند. اگر می‌خواهید در برابر این آسیب‌ها در امان باشید، بهتر است چند نکته ایمنی را بدانید و رعایت کنید. از جمله نکات ایمنی قابل توجه در استفاده از فرزهای سنگبری و آهنگری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چک کردن تیغه‌های فرز، پیش از استفاده و اطمینان پیدا کردن از محکم و سالم بودن آن‌ها الزامی است.
  • به هیچ وجه تیغه فرز را خودتان جای گذاری نکنید و برای انجام این کار از یک فرد متخصص کمک بگیرید.
  • قطعه کار را در فاصله استاندارد تا فرز قرار دهید که احتمال آسیب به انگشتان شما به حداقل برسد.
  • در زمان استفاده از دستگاه فرز، از قرار دادن حجم و وزن زیادی در دستگاه فرز خودداری کنید تا آسیبی به دستگاه و انگشتانتان وارد نشود
  • چنان چه احساس کردید که مهره محور فرز دستگاه بیش از حد محکم شده است، دستگاه را خاموش کرده و آن را با استفاده از ابزار مخصوص کمی شل کنید. در صورت استفاده از نیروی چرخشی دستگاه برای باز کردن مهره، ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به خودتان وارد کنید.
  • خواندن دفترچه راهنمای دستگاه فرز، پیش از استفاده از آن، الزامی است. چرا که در این دفترچه ، شرایط استفاده از دستگاه و تنظیم سرعت و بار لازم برای کار به شما توضیح داده شده است.
  • دست‌ها و بدن خود را در زمان استفاده از دستگاه فرز در فاصله استاندارد قرار دهید.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدن به وسیله پلیسه های تولید شده توسط دستگاه فرز، بهتر است از عینک حفاظتی استفاده کنید و پس از خاموش کردن دستگاه، تراشه‌های پلیسه را جمع آوری کنید.
  • لباس‌های گشاد، شال گردن و انگشتر خود را قبل از کار کردن با دستگاه خارج کنید؛ چرا که گیر کردن این موارد در دستگاه فرز می‌تواند شما را به سمت این دستگاه بکشاند و خطرات زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.
  • با قرار دادن یک حفاظ مناسب روی دستگاه، از بروز آسیب‌های احتمالی در زمان شکسته شدن تیغه جلوگیری کنید.
  • دستگاه را با استفاده از روغن‌های مخصوص خنک کنید.

بیشتر بخوانید : نکات ایمنی کار با فرز


تفاوت فرز سنگبری با آهنگری

اگر قصد دارید یکی از این دو نوع فرز را خریداری کنید، توصیه می‌کنیم حتما با یک شخص کاربلد در این زمینه مشورت کنید و فرزی را که با نوع فعالیت‌های شما متناسب است، خریداری کنید.

جهت خرید دستگاه فرز سنگبری و آهنگری به موارد زیر توجه کنید :

  1. قطر صفحه
  2. نوع کارایی
  3. سرعت دستگاه
  4. مارک دستگاه

کلام آروا:

در این مقاله تلاش کردیم تا با شرح تفاوت فرز سنگبری و آهنگری و  همچنین کاربردهای فرز آهنگری و سنگبری ،شما را در جهت درک بیشتر از کارایی این دو نوع فرز و نکاتی که جهت خرید این دستگاه ها نیاز است به آن توجه کنید ،راهنمایی کنیم.

شرکت آروا این دستگاه ها را با گارانتی بلند مدت به فروش می رساند و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از محصولات آروا با ما تماس حاصل فرمایید.

۵ دیدگاه

  • سلام
    ممنونم از مقاله خوبتون
    یک مساله ای همیشه ذهن من را مشغول میکنه و هیچ جوابی هم نمیتوانم که برای سوالم پیدا کنم
    اونم اینه که چرا شما یا سایر سازنده ها برای سنگ فرزهای بزرگ از دیمر استفاده نمیکنید که برای مصرف کننده ها کاربرد زیادی داره
    چون در هزینه ها خیلی صرفه جویی میشه و حمل و نقل و جابجایی هم کمتر میشه
    اگر بر روی سنگ فرز بزرگ دیمر بذارید سنگ فرز دو کاره میشه و هم میشه برای آهنگری استفاده کرد و هم برای سنگبری استفاده کرد
    اگر بشه خیلی خوب میشه
    ممنونم

    • درود بر شما
      خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده است.
      متاسفانه اطلاعاتی در مورد امکان پذیر بودن این پیشنهاد نداریم اما پیشنهاد شما را به واحد مهندسی و طراحی و تولید محصولات آروا انتقال خواهیم داد تا در صورت امکان محصولی متناسب با نیاز شما تولید شود.

      • بنظر من آروا باید فرز آهنگری ۲۸۰۰وات ۹۰۰۰دور که کلید چپگرد راستگرد و دیمر داشته باشه تولید کنند،چون برای استفاده از برس سیمی حتما نیاز به چپگردراستگرد هس واگر نباشه عمل پاکسازی قطعه کار و کارایی دستگاه از ۱۰۰٪به ۲۰٪کاهش پیدامیکنه.وکگر آروا بتوانست یه مینی فرز تولید کند که قطر صفحه ۱۲۵باشه ولی وات دستگاه و آرمیچر دستگاه ۲۸۰۰وات فرزبزرگ باشه عالی میشد،یعنی نیم تنه سر مینی باشد و نیمتنه عقب فرز بزرگ ۲۸۰۰وات باشد چراکه هنگام استفاده از آرمیچر بزرگ ۲۸۰۰ وات این امکان بوجودمیاید که دور دستگاه را تا ۲۰۰۰۰بالا ببرن و سرعت پیشروی در قطعه کار بشدت بالا رود.ولی اینکه گفته شده فرز آهنگری در برش آهن وپیشروی درقطعه کار سرعت پیشروی بیشتری دارد وبهتر برش میزند در عمل اشتباه است و باعث تعجب شده چرا که من هردوفرزرا از یک مارک معتبر امتحان کردم،سنگبری آهنو بهتر و نرمتر وسریعتر برش میزد!!!!!!!فکر کنم این عقیده که گبته شده دوربالاتر برای برش آهن بهتراست اشتباه هس و گشتاور بالاتر برای برش هم آهن وهم سنگ بهتراست که اگر اینگونه باشد، مینی فرز ۲۸۰۰واتو نباید دورشو بالا برد و باید گشتاورشو بالا برد که اون نتیجه اونو دیگه تستهای مختلف جواب میدهد.من حتی هنگام آزمایش فرزسنگبری وآهنگری،هردو را با خمیر هم وزن سازی کردم واردورو بایک تیغه امتحان کردم و فرزسنگبری بهتر وسریعتر آهنو برش میزند

        • درود بر شما
          پیشنهادات شما برای تولید محصولات جدید به واحد مربوطه انتقال داده می شود.
          در مورد مینی فرزی که نیم تنه جلو مینی باشد و نیم تنه عقب بزرگ باشد می توانیم مینی فرز مدل ۵۵۶۸ را معرفی کنم. این دستگاه تمام آنچه شما مشخص کردید مانند توان ۲۸۰۰ وات و سرعت ۲۰هزار دور را ندارد اما تا حدودی به خواسته شما می تواند نزدیک باشد.
          در مورد استفاده از فرز سنگبری برای برش آهن باید خدمت شما عرض کنم که مهمترین علتی که نباید از این دو جای یکدیگر استفاده کرد برای ایمنی و سلامت شماست. نوع صفحه برش و سرعتی که صفحه می تواند تحمل کند متفاوت است.
          در هرصورت بابت اشتراک گذاری نظر خود از شما سپاس گزاریم.

    • بنظرمن فرزعلاوه بر دیمر باید کلیدچپگرد راستگرد هم داشته باشه چون هنگام استفاده از صفحه برس سیمی بامشکل مواجه میشوید.هنگام کاربا برس سیمی و چرخش سیمها دریک جهت،سیمها ونوک سیمها بعداز۳دقیقه کار به سمت مخالف تغیرحالت پیداکرده و به سمت مخالف قرارمیگیرن که دراین هنگام سیمها عمل پاکسازی قطعه کارو بخوبی انجام نمیدهند و باید حتما صفحه را باز و برعکس شود و هر۳دقیقه یکبار باید صفحه برعکس شود ولی اگر کلید چپگرد راستگرد روی دستگاه نصب باشد،هر چنددقیقه یکبار جهتو عوض کرده و سیمها براحتی قطعه کار را پاکسازی میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *