چکش تخریب چیست

چکش های تخریب و بتن کن ها یکی از ابزار های پرکاربرد جهت تخریب بتن و مصالح ساختمانی هستند. این ابزار به خاطر قدرت بالایی که در تخریب دارند بسیار کاربردی و مناسب برای استفاده در پروژه های وسیع و سنگین می باشند.در این مقاله ابزار آلات آروا سعی دارد به صورت کامل به تشریح بتن کن ، چکش تخریب و کاربرد آن‌ها بپردازد و به طوری کلی به سوال های چکش تخریب چیست ؟ و بتن کن چیست ؟ پاسخ می‌دهیم پس با ما همراه باشید.

این گروه از ابزار آلات از بزرگترین های خانواده ابزار آلات برقی می‌باشند و عمده وظیفه‌ آن‌ها ایجاد تخریب بر روی بناهای ساختمانی می‌باشد. از شاخص‌ترین نکات این سری از ابزار آلات می‌توان به سنگین و پر قدرت بودن آن‌ها اشاره کرد، اساس ساخت این نوع از ابزار آلات بر مبنای وظیفه آنها، که تخریب سطوح غیر فلزی مانند دیوارها و … است استوار می‌باشد.

 

بتن کن چیست؟

پیش از اینکه بررسی کنیم که چکش تخریب چیست ، بتن کن را مورد بررسی قرار می دهیم. بتن کن ها دارای شباهت بسیار زیادی به چکش تخریب ها می‌باشند، اما به صورت جداگانه دارای سبک و نوع کارکرد خاص خود می‌باشند که به شرح زیر است:

کاربرد انواع بتن کن چیست ؟

دریل‌های بتن کن با نوع عملکرد ترکیبی خود علاوه بر خاصیت تخریب ،حالت چرخشی را نیز دارا می‌باشند، این نوع از ابزارها به منظور ضربه زدن مجهز به پیستون می‌باشند که باعث بالا رفتن قدرت تخریب در آن‌ها شده و می‌توان حفاری بسیار بزرگ‌تری با این مکانیزم انجام داد.

همچنین گفتنی است بتن کن‌ها دارای سیستم مته و قلم گیر پیشرفته می باشند که می‌توان همانند چکش تخریب از آن‌ها استفاده نمود! بتن کن‌ها علاوه بر دسته بندی بر اساس وزن ، بر اساس نوع قلم گیر نیز دسته بندی می‌شوند، از جمله سیستم‌های قلم گیر می‌توان به ۴ شیار یا SDS Plus و پنج شیار یا SDS Max و ستاره‌ای یا SPLine اشاره نمود. (جهت مطالعه بیشتر در مورد سیستم SDS در بتن کن کلیک کنید.)

بتن کن چیست

بتن کن های چهار شیار معمولا قلم و یا مته هایی با قطر ۲۴ میلیمتر را می گیرند و نسبت به قلم گیر پنج شیار نازک تر و سبک ترند، اما سیستم های قلم گیر پنج شیار از مته ۳۴ میلیمتر به بالا را گرفته و وزن سنگین تری دارند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بتن کن


چکش تخریب چیست؟

چکش تخریب را می توان به صورت کلی در دسته بندی چکش ها قرار داد، این نوع ابزار نوعی چکش برقی سنگین و قدرتمند است که در پروژه های عمرانی و ساختمانی برای تخریب انواع دیوار، بتن، سازه و حتی سطوح سختی مانند آسفالت مورد استفاده قرار می گیرد! چکش تخریب یکی از بهترین وسیله هایی است که می توان به منظور نصب یک پنجره بر روی دیوار بتنی از آن استفاده کرد! این ابزار برقی به واسطه قدرت تخریب بالای خود می تواند عملیات حفاری بدون عیب و نقصی را برای شما انجام دهد.

این ابزار از یک دسته بلند فلزی و بدنه سنگین تشکیل شده اند، کاربر می تواند با عمود کردن این ابزار به محل مورد نظر، نیروی بسیار زیادی به محل دلخواه وارد و تخریب اساسی بر روی آن نقطه انجام دهد! گفتنی است کاربری که با این ابزار کار می کند می بایست توانایی بدنی بسیار خوبی داشته باشد، در غیر اینصورت می تواند صدمات بسیار زیاد و بالایی را به او رسانده و منجر به ایجاد جراحت در شخص استفاده کننده شود.

کاربرد انواع چکش تخریب چیست ؟

چکش تخریب صرفا برای تخریب به کار برده می شود که انجام فرآیند تخریب توسط ضربات وارده از سوی چکش تخریب صورت می گیرد! واحد سنجش قدرت چکش های تخریب بر مبنای تعداد ضربات وارده به محل مورد نظر در دقیقه می باشد و دسته بندی آن ها بر مبنای وزن انجام می پذیرد! به منظور انجام عملیات تخریب سنگین از چکش تخریب های صنعتی استفاده می شود، که به آن ها چکش تخریب های صنعتی می گویند، سرعت ضربات ایجاد شده توسط چکش تخریب در برخی مدل ها قابل تنظیم بوده و از این طریق می توان متناسب با محل کار قدرت آن را تنظیم نمود.

مهمترین ویژگی های بتن کن و چکش تخریب چیست ؟

از ویژگی های چکش تخریب که هنگام خرید می توانید از آن استفاده نمایید در این بخش نامبرده می شود تا انتخاب درستی در خرید داشته باشید.

نوع قلم

انواع قلم که برحسب سانتی متر می باشند به شرح زیر است:

  • قلم های چهار شیار و نوک تیز، بشقابی و ناخنی در سایز ۶۰،۴۰ و ۲۵ سانتی متری.
  • قلم های پنج شیار و نوک تیز، بشقابی و ناخنی در سایز ۶۰،۴۰ و ۳۰ سانتی متری.
  • قلم های شش گوش و نوک تیز، بشقابی و ناخنی در سایز ۲۵ و ۴۰سانتی متری.
  • قلم های شش گوش FLAT یا HEX برای چکش های ۶ و ۱۶ کیلویی.

قدرت ضربه چکش تخریب چیست ؟

به معنای نیروی وارده در هر ضربه است که در سایزهای مختلف نیز تغییر می کند. توان ضربه یا قدرت ضربه برحسب ژول است و در دستگاه های بزرگ ثابت بوده ولی در نمونه های کوچک تغییر می کند و توسط کاربر تغییر می کند.

وزن

وزن ابزار بسته به نوع کاربری آن تغییر می کند و دستگاه های بزرگ برای مصارف صنعتی استفاده می شود.

سایز

سایز چکش نیز ارتباط مستقیمی با کاربری آن دارد . اگر شما نیاز به دستگاه های بزرگ و سنگین برای کار سبک ندارید بهتر است از چکش تخریب های کوچکتری استفاده نمایید تا باعث خستگی و کاهش بازدهی کار شما نشود.

انواع چکش های تخریب و بتن کن

  1. بنزینی
  2. برقی
  3. پینوماتیک
  4. هیدرولیکی

چکش تخریب بنزینی :

موتور این چکش ها بنزینی بوده و برای راه اندازی آنها از بنزین استفاده می شود. در بعضی از چکش تخریب های بنزنی پیش از راه اندازی ، بنزین و روغن را با یکدیگر ترکیب می کنند.

چکش تخریبی برقی :

این مدل از چکش های تخریب از یک موتور الکتریکی تشکیل شده است که سایز های متنوعی دارد. این چکش تخریب ها امروزه طرفداران بسیاری دارد و در مکان هایی که استفاده ازچکش تخریب پنوماتیک وجود ندارد استفاده از چکش برقی بسیار پرکاربرد است.

چکش تخریب پنوماتیک :

در مدل پنوماتیک چکش تخریب یک کمپرسور هوا به عنوان منبع انرزی به کار رفته است. این کمپرسور به وسیله یک موتور دیزل کار می کند. کمپرسور این دستگاه از نوع پیستونی است و موتور کمپرسور به دو سرعت تنظیم می شود.

چکش تخریب هیدرولیکی :

در این چکش ها از مایع هیدرولیک برای به حرکت در آوردن استفاده می شود. این چکش ها نسبت به مدل های دیگر سایز بزرگ تری دارند و در حفاری ها، تخریب و ساخت و ساز های بزرگ و وسیع استفاده می شود. این دستگاه به خاطر داشتن مدار الکتریکی می تواند در مکان هایی همچور معادن نیز استفاده شود.

نکته: هیلتی به مانند آروا یک نام تجاری است که در زمینه تولید ابزارآلات صنعتی فعالیت دارد و از جمله محصولات آن می توان به بتن کن و چکش تخریب اشاره کرد و صرفا یک نوع بتن کن یا چکش تخریب نیست.

در نوع بنزینی چکش از موتور بنزینی برای راندن استفاده می کند و در مدلهای پنوماتیک چکش توسط ژنراتورهای هوا بزرگ فشرده می شود و در مدل هیدرولیکی از مایع بجای هوا استفاده می شود.

فرق بتن کن با چکش تخریب چیست؟

دریل‌های بتن کن به منظور سوراخ کردن و کندن بتن و دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشترین کاربرد آن در اموری مانند تأسیسات و نصب می‌باشد، اما چکش‌های تخریب فقط به منظور تخریب اجسام بسیار سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید مقاله مربوط به تفاوت بتن کن و چکش تخریب را مطالعه کنید.

برای مشاهده بتن کن ها و چکش تخریب های آروا بر روی لینک زیر کلیک کنید:

بتن کن و چکش تخریب

جمع بندی :

در این مطلب تلاش کردیم تا به شکلی روان و جامع ببینیم که چکش تخریب چیست و بتن کن چیست و همچنین تفاوت بتن کن و چکش تخریب را هم مورد بررسی قرار دادیم اما چنانچه به مشاوره بیشتری در این زمینه نیاز داشتید می توانید با مشاوران ما در شرکت آروا تماس حاصل فرمایید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *