انواع آچار

مجموعه ای از ابزار های دستی هستند که در کارها و مشاغل مختلف کاربرد فراوان دارند. از آچار ها برای باز و بسته کردن اتصالات پیچ و مهره ای استفاده می شوند. با توجه به تولید انواع پیچ ها در شکل ها و اندازه های مختلف، نیاز است که به تناسب تولید پیچ ها ، آچارهایی نیز در بازار موجود باشند. در این مطلب سعی داریم انواع آچار ها را توضیح داده و بررسی کنیم.

با توجه به اینکه انواع آچار ها در موارد مختلفی استفاده می شوند ،پیش از شروع کار باید کاربرد انواع آچار را دانست. این مقاله به شما کمک می کند تا اطلاعات کاملی را در خصوص آچار ها و کاربرد هر کدام از آنها ، کسب کنید.

زندگی بدون انواع آچارها امکان پذیر نیست چون برای ساخت هر وسیله ای نیاز به پیچ ها و مهره  ها هست  و با آچارها می توان آن ها بازو بسته کرد. آچارها مجموعه ای از ابزار های دستی هستند که در کارها و مشاغل مختلف کاربرد فراوان دارند.

 از آچار ها برای باز و بسته کردن اتصالات پیچ و مهره ها استفاده می شوند. با توجه به تولید انواع پیچ ها در شکل ها و اندازه های مختلف، نیاز است که به تناسب تولید پیچ ها ، تنوع وسیعی از آچارنیز  در بازار موجود باشند. در این مطلب سعی داریم انواع آچار از جمله  آچار فرانسه، آچار کلاغی، اچار قفلی  آچار بکس و رینگ و غیره را توضیح داده و بررسی کنیم.

با توجه به اینکه انواع آچار ها در موارد مختلفی استفاده می شوند، باید کاربرد انواع آچار را نیز دانست. این مقاله به شما کمک می کند تا اطلاعات کاملی را در خصوص آچار های نام برده شده  و آچار های جغجغه ،آچار پین و آچار چرخ و هر نوع دیگری آچاررا  به همراه کاربردشان کسب کنید.

در این مطلب به معرفی انواع آچار ها و کاربردشان می پردازیم :

انواع آچار

همانطور که می دانیم آچار ها انواع مختلفی دارند و هر آچاری برای یک وظیفه کاری طراحی و ساخته است. این دسته بندی را بر اساس نوع پیچ و شکل آچار ها می توان انجام داد. یکی دیگر از این تقسیم بندی ها بر اساس مشاغلی است که از آچار در آنها استفاده می شود. در ادامه انواع آچار ها و کاربرد هر کدام را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آچار فرانسه

یکی از کاربردی ترین انواع آچار ، که در تمام مشاغل و خانه ها وجود دارد آچار فرانسه است آچار فرانسه از نواع آچار های تخت است که دهانه آن توسط یک پیچ تنظیم روی دسته ،کوچک و بزرگ میشود. برخلاف اسمی که در ایران به آن معروف شده اولین بار توسط یک انگلیسی در سال ۱۸۴۲ساخته شد و طی سال های بعد توسط افراد مختلف تکمیل شد و بهبود یافت تا سال ۱۸۹۱ که یک سوئدی آن را به شکل فعلی آن ساخت.

از آنجا که مهره ها با توجه به کار کردشان در اندازه های مختلفی ساخته می شوند، لازم است تا برای هر مهره ،آچار های مختلفی را با خود حمل کنیم.اما برای رفع این مشکل آچار هایی طراحی شدند که نوک آن ها قابل تنظیم هستند. با آچار فرانسه می توان طیف وسیعی از پیچ و مهره را باز و بسته کرد.آچار فرانسه جزء بهترین و مهم ترین انواع آچار ها به شمار می آید.

آچار فرانسه نسبت به زبانه ثابت آن مقاومت بیشتری در برابر فشار دارد اغلب آچار فرانسه ها حدودا ۱۵ درجه به سمت قسمت متحرک زاویه دارند که باعث کمتر شدن فشار وارده به قسمت متحرک می شود.

جنس آچار فرانسه از فولاد کروم وانادیوم است اما مدل هایی از جنس تیتانیوم که هم سبک تر و هم مقاوم تر می باشد نیز وجود دارد که باعث می شود محبوب تر از فولاد کروم وانادیوم باشد، با اینکه این آچار ها تنظیم شونده هستند دهانه آن ها به حد معینی باز یا بسته میشود به همین دلیل است که آچار فرانسه در سایز های مختلف تولید می شود.

کاربرد آچار فرانسه

از آچار فرانسه برای باز و بسته کردن پیچ و مهره در اندازه های مختلف استفاده می شود. از آچار فرانسه علاوه بر باز و بسته کرد پیچ و مهره می توان در کارهای لوله کشی نیز استفاده کرد. این ابزار کاربرد های بسیار زیادی دارد و می توان در کارهای مختلفی استفاده کرد.

آچار کلاغی

 

آچار کلاغی

 

آچار کلاغی یکی از انواع آچار است که از آن در مشاغل مختلفی می توان استفاده کرد. این آچار نوعی انبر است که از دو آرواره تشکیل شده است و بر خلاف انبر های دیگر یکی از آرواره ها می تواند در طول دسته نسبت به دیگری حرکت کند و به این ترتیب آرواره ها که با دسته ،یک زاویه ۴۵ تا ۶۰ درجه می سازند، مجموعه ای از سایز های مختلف برای دهانه انبر به وجود می آورند بدون اینکه نیاز باشه دهانه انبر باز یا بسته شود.

این انبر اولین بار در سال ۱۹۳۴ ساخته شد. از این وسیله برای باز و بسته کردن لوله ها و همچنین پیچ و مهره ها و نگه داشتن و سفت کردن اشیایی با شکل های غیر معمول استفاده می شود.

کاربرد آچار کلاغی

از کاربرد های این آچار می توان به تعمیر اشیاء بزرگ مثل لوله ها اشاره کرد. علاوه بر این در باز و بسته کردن پیچ ها نیز می توان از این ابزار استفاده کرد. از قابلیت های دیگر آچار کلاغی این است که قابل تنظیم برای زاویه های بزرگ است. نام دیگر این آچار انبردست سر کج است.

آچار شلاقی

آچار شلاقییکی از ابزار های دستی آچار شلاقی است. آچار شلاقی یا لوله گیر از انواع آچار است و با توچه به طراحی در ساخت از آنها می توان در انجام کارهای سنگین و دشوار انجام داد. کار کردن با این آچار ساده است و به راحتی میتوان از آن استفاده کرد. آچار شلاقی برای نخستین بار توسط آقای Daniel C.Stillson در اکتبر سال ۱۸۶۹ میلادی تولید شد.

کاربرد آچار شلاقی

از مهم ترین کاربرد های آچار شلاقی در لوله کشی است. این آچار می تواند کار را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهد. برای باز و بسته کردن لوله ها و اتصال دادن آنها به یکدیگر از این آچار می توان استفاده کرد.

انبر قفلی

انبر قفلی

انبر قفلی یکی از انواع آچار است که با توجه به کارایی که دارد می تواند در موارد بسیاری مورد استفاده قرار گیرد. این آچار داری دو فک است که یکی از آنها ثابت و دیگری متحرک است. برای حرکت دادن و تنظیم فک متحرک ،از یک پیچ که در انتهای دسته ابزار قرار دارد استفاده می شود.

کاربرد انبر قفلی

کاربرد این آچار شاید کمی متفاوت باشد. برای باز و بسته کردن پیچ هایی که هرز شده و یا هنگام باز کردن ممکن است دچار لغزش شود از این آچار استفاده می شود. این آچار در مشاغل مختلفی کاربرد دارد و از جمله آنها می توان به شغل تاسیسات اشاره کرد.

معرفی آچار تخت

 

آچار تخت

 

یک تکه است که دهانه آچار به شکل u و ممکن است یک سر یا هر دو سر آن دهانه پیچ خور داشته باشد که این دهانه با دسته آچار یک زاویه حدودا ۱۵درجه می سازد،این زاویه به استفاده کننده اجازه حرکت و مانور بیشتری میدهد. این آچار در سایز های مختلفی وجود دارد و برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ها در سایز های مختلف استفاده می شود.

کاربرد آچار تخت

این آچار با توجه به شکلی که دارد در باز و بسته کردن پیچ و مهره ها استفاده می شود. همانطور که می دانید پیچ و مهره ها انواع و مدل های گونانی دارند و همه آنها توسط یک آچار باز نمی شوند. آچار های تخت در دو نوع یک سر تخت و دو سر تخت وجود دارد.

آچار رینگ

آچار رینگ

آچاری یک تکه است و شبیه آچار تخت ، با این تفاوت که انتهای آن به جای شکل U،به شکل یک حلقه بسته است که پیچ داخل آن میشود.این حلقه از داخل شش ضلعی می باشد و مناسب برای پیچ های شش ضلعی هستند.این آچار ها به صورت یک سر رینگ و دو سر رینگی وجود دارد.

علاوه بر شش ضلعی مدل ۱۲ضلعی این آچار ها نیز وجود دارد که به فرد استفاده  کننده این امکان را میدهد تا در فضای محدود ، زوایای بیشتری برای جا انداختن آچار داشته باشد.

مدلهای  ۸ضلعی این آچارها هم برای مهره های مربعی ساخته شده است. در برخی از موارد ملاحظه میشود که که پیچ روی سطحی قرار گرفته که پس از سفت شدن آن داخل سطح فرو میرود یا هم سطح با آن میشود در این مواقع اگر آچار تخت باشد نمی توان با آن پیچ را چرخاند.

به همین منظور آچارهای رینگ معمولا یا در انتها زاویه دار هستند یا دسته به طور عمودی امتداد پیدا میکند تا با فاصله از نوک آن قرار بگیرد.

کاربرد آچار رینگ

از آچار رینگ برای باز و بسته کردن مهره های مربعی شکل و مهره های گوشه دار استفاده می شود. این آچار نیز در سایز ها و انداره های مختلف وجود دارد و با توجه به سایز مهره می توان از هر کدام از آنها استفاده کرد. یکی دیگر از انواع آچار های رینگی آچار دو سر رینگی است.


بیشتر بخوانید : مقایسه آچار آلن و ستاره ای  


معرفی آچار ترکیبی

آچار ترکیبی

آچار ترکیبی یکی دیگر از انواع آچار است که در بازار وجود دارد. این آچار در اصل دو نوع آچار بوده که یک سر آن تخت است و سر دیگر آن رینگی است. این آچار در مشاغل فنی و مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد. آچار های ترکیبی یکی از نمونه های پرکاربرد در بازار هستند و همزمان با آن می توان دو کار را انجام داد.

کاربرد آچار ترکیبی

آچار ترکیبی با توجه به شکل طراحی که دارد، به عنوان دو آچار مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه این آچار هم تخت است و هم رینگی می تواند بسیار کاربردی باشد و در مشاغل فنی از آنها استفاده می شود. این آچار در مکانیکی ها بسیار کاربرد دارد.

 

معرفی آچار کوتاه

آچار کوتاه یکی از انواع آچار است که از آن برای باز و بسته کردن مهره در جایی که فضای کافی برای آچار های بلند وجود ندارد استفاده میشود. انواع آچار ها می توانند به شکل آچار کوتاه باشند.

کاربرد آچار کوتاه

آچار کوتاه

از آنجایی که ممکن است تمام آچار ها در اندازه های کوتاه نیز تولید شوند به همین دلیل می توان این آچار ها را در تمامی مشاغل و حرفه ها مورد استفاده قرار داد.

آچار بکس

یکی دیگر از انواع آچار ها آچار بکس هست. عملکرد این آچار شبیه به آچار رینگی هست و در سایز های مختلفی وجود دارد. در قسمت انتهایی این آچار استوانه ای قرار دارد که می توان پیچ ها را داخل آن قرار داد و عملیات باز و بسته کردن را به راحتی انجام داد. این آچار می تواند کار ما را راحت کند تا مجموعه ای از ابزار ها را با خودمان جابجا نکنیم. آچار بکس ها نوع ضربه ای نیز دارند که به شکل بادی تفنگی، بادی شارژی تفنگی و برقی تفنگی است.

انواع آچار

کاربرد آچار بکس

این آچار با توجه به طراحی در ساخت می تواند یک آچار همه کاره باشد و کارهای ما را به راحتی انجام دهد تا نیاز به داشتن چندین آچار همزمان نداشته باشیم. کاربرد این آچار در مشاغل فنی و ساخت و سازهای کوچک می باشد همچنین از این آچار میتوان در باز و بسته کردن انواع مهره ها در شکل و سایز های مختلف استفاده کرد. از آچار بکس در ساخت و ساز ها و مکانیکی ها نیز استفاده می شود.

آچار های جغجغه ای

 

آچار جغجغه ای

از دیگر انواع آچار ها می توان به آچار جغجغه ای اشاره کرد. این آچار با توجه به مکانیزمی که دارد به صورت هرزگردی کار می کند که باعث سهولت در کارها می شود. گاهی اوقات هنگام باز و بسته کردن پیچ و مهره ها نیاز به چرخش و تغیر زاویه داریم و ممکن است برای چرخش و تغیر زاویه فضای لازم را نداشته باشیم. آچار جغجغه ای به ما کمک می کند تا هنگام کار به راحتی و سهولت فرایند باز و بسته کردن را انجام دهیم.

 

اما در این وسیله چون نیازی به این کار نیست باعث میشود سرعت کار بالاتر برود، معمولا شبیه آچار بکس سری های قابل تعویض دارد و برای فضا های بسته که امکان چرخش به راحتی وجود ندارد و همچنین در جای دیگری برای بالا بردن سرعت کار استفاده میشود.

به طور معمول امروزه این ابزار را با مدل بکس ترکیب میکنند و مدلی تولید میکنند که هم جغجغه ای باشد و هم سری های قابل تعویضی داشته باشد.

کاربرد آچار جغجغه ای

یکی از آچار های پرکاربرد در مشاغل فنی است. این آچار با مکانیزم رفت و برگشتی ،کار را با سهولت بیشتری همراه می کند. از این آچار می توان برای باز و بسته کردن مهره ها در سایز های مختلف استفاده کرد. کاربرد این آچار شبیه آچار بکس نیز می باشد. از این آچار می توان در تاسیسات و صنایع استفاده کرد.

آچار های چکش خور

سر آن یک آچار تخت یا رینگی قرار گرفته و انتهای آن به شکل یک قالب صاف است. ابتدا پیچ یا مهره مورد نظر با دست تا حدی سفت میشود سپس قسمت پیچ خور آچار داخل پیچ قرار میگیرد و برای بستن پیچ به انتهای آن با چکش ضربه زده می شود.

این ضربه باعث میشود پیچ با نیروی بسیار زیادی باز یا بسته شود و در صورت بسته شدن به شدت در جای خود محکم باقی میماند.

کاربرد آچار چکش خور

از این آچار هنگامی که نیاز به نیروی بیشتری برای باز کردن پیچ و مهره ها داریم و همچنین جاهایی که امکان استفاده از آچار با دسته بزرگ برای وارد کردن نیروی زیاد وجود ندارد ، استفاده میشود. مکانیزم کار با این آچار به گونه ای است که هنگام باز کردن باید با چکش به قسمت تخت آن ضربه بزنیم و نیروی لازم را برای باز کردن وارد کنیم.

آچار های سرعتی

این آچار یکی از انواع آچار بکس بوده اما کار با آن کمی با آچار بکس متفاوت است. سری این آچار نیز قابل تعویض است و بدون اینکه آچار را از مهره جدا کنیم می توانیم کار باز و بسته کردن را انجام دهیم.

کاربرد آچار سرعتی

این آچار به این دلیل که با استفاده از آن می توان سرعت کار را بالا برد در مشاغل فنی مورد استفاده قرار می گیرد همچنین در مکانیکی ها نیز کاربرد وسیعی دارد.

معرفی آچار چرخ

آچار چرخ

 

آچار چرخ یکی از پرکاربردترین انواع آچار است که در مکانیکی ها مورد استفاده قرار می گیرد. این آچار به شکل X است و سایز های مختلفی دارد. آچار چرخ ۴ سر دارد که هر کدام از این سر ها مناسب یک سایز مهره می باشند و به طور معمول این چهار سایز ۱۷-۱۹-۲۱-۲۲ هستند.

 

کاربرد آچار چرخ

همانگونه که از نام این آچار مشخص است از آن برای باز و بسته کردن پیچ و مهره های چرخ استفاده می شود و کاربرد وسیعی در مکانیکی دارد و یکی از ابزار هایی محسوب می شود که در هر خوردویی وجود دارد.

آچار فیلتر باز کن

یکی دیگر از انواع آچار ها آچار فیلتر باز کن است. این آچار ها بر اساس شکل فیلتر های خوردو طراحی می شوند و در مدل های مختلفی نیز می باشند. آچار فیلتر باز کن دارای چهار سبک یا شکل است و این دسته بندی بر اساس نوع خودرو انجام می شود.

کاربرد آچار فیلتر باز کن

اصلی ترین و عمده ترین کاربرد این آچار در تعمیرات خودرو و مکانیکی است.

آچار آلن

آچار آلن

آچار آلن یکی از انواع آچار است که دارای سایز های مختلفی نیز می باشد. این آچار دارای یک سر شش گوش به شکل L می باشد و برای باز و بسته کردن پیچ های آلن از آن استفاده می شود. کار با این آچار بسیار ساده و راحت است.

کاربرد آچار آلن

از این آچار برای باز و بسته کردن پیچ هایی که شکل آلن دارند استفاده می شود و در مواردی مانند تعمیر صندلی های اداری و موارد مشابه کاربرد دارد.

آچار ترکمتر

از انواع آچار ها می توان به آچار ترکمتر اشاره کرد. هنگام کار با این آچار می توانیم پیچ و مهره ها را تا جایی که نیاز داریم محکم کنیم .نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که می بایست از وارد کردن فشار زیاد پرهیز کنید یعنی تا حدی که نیاز دارید پیچ ها را محکم و سفت کنید. این آچار دارای انواع مختلفی از جمله ساعتی یا عقربه ای، دیجیتال، نقطه ای یا کمر شکن و… می باشد که هر کدام نیز دارای کارکرد های متفاوتی می باشند.


بیشتر بدانید : ترکمتر چیست ؟ کاربرد ترکمتر در دریل چیست ؟


کاربرد آچار ترکمتر

برای بستن پیچ و مهره های اتومیبل از این آچار استفاده می شود. همچنین برای بستن مهره هایی که در آنها نیاز داریم تا حد خاصی بسته شوند نیز استفاده می شود. در صنایع نیز می توان از این آچار استفاده کرد.

آچار پین

 

آچار پین

 

برای بازو بسته کردن نوعی پیچ به کار می رود به اسم spanner که از دو سوراخ تشکیل شده است استفاده میشود، این پیچ ها به این دلیل طراحی میشوند تا بخاطر شکل خاصشان هر کسی امکان باز کردن آنها را نداشته باشد.

کاربرد آچار پین

از این آچار برای باز و بسته کردن پین ها استفاده می شود و یکی از کاربرد های عمده این آچار در دنداپزشکی ها است.

آچار اسلحه

آچار اسلحه یکی دیگر از انواع آچار است. شکل این آچار به گونه ای است که در یک سر دنده ای به شکل C دارد و ممکن است که در آنها شکاف هایی مربعی شکل نیز وجود داشته باشد. این آچار با توجه به موارد استفاده ، در شکل ها و اندازه های متنوعی وجود دارد.

کاربرد آچار اسلحه

کاربرد آن بسیار محدود و در صنایع نظامی از جمله اسلحه سازی کاربرد دارد.

علاوه بر آچار هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم و هر کدام را با کاربردشان توضیح دادیم، انواع دیگری از آچار ها نیز در بازار وجود دارند که کاربرد های خاص خودشان را دارند. و می توان آنها را نیز در دسته بندی آچار ها قرار داد.

  • آچار درام: یکی از انواع آچار است و از آن برای کوک کردن ادوات موسیقی نظیر جاز و دارم استفاده می شود. در کنار این آچار آچار های دیگری نیز وجود دارد که برای کوک کردن ساز های کوبه ای و ساز پیانو استفاده می شود.
  • آچار آبگیر: این آچار شکلی T شکل با یک فک خمیده در انتهای آن دارد و از آن در مواردی نظیر آبگیری کردن شیرآلات و سینک ها و دستشویی استفاده می شود.
  • آچار پدال: این آچار دارای دو شکاف U شکل است و از آن برای تعمیر پدال استفاده می شود.
  • آچار شمع: یکی از انواع آچار است که روی شمع خودرو قرار می گیرد و دارای دو جداره شش گوش است.

همانطور که در این مقاله خواندیم، آچار ها کاربرد بسیار وسیعی در تمام مشاغل و مصارف خانگی دارند. عمده کاربرد اصلی این آچار ها برای باز و بسته و کردن پیچ و مهره در شکل ها و سایز های مختلف است. در این مقاله کاربرد ها و مشخصات هر کدام از آچار ها را مورد بررسی قرار دادیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با همکاران ما در آروا تماس حاصل نمایید.

قیمت و خرید آچار آروا

آچارهای آروا تنوع وسیعی دارند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند و بدنه ای ارگونومیک و مقاوم به ضربه دارند و شما برای استعلام قیمت می توانید با شرکت آروا تماس بگیرید. هم چنین برای دیدن محصولات و تنوع آچارها نیز می توانید به سایت آروا مراجعه کنید. در صورتی هم که قصد خرید داشتید می توانید به نمایندگی های معتبر محصولات آروا مراجعه کنید.

کلام آروا:

ما سعی کردیم در این مقاله به طور کامل انواع آچار را به همراه کاربردشان را توضیح دهیم تا مثلا برای باز کردن چرخ ها از آچار فرانسه استفاده نکنید بلکه یک آچار چرخ تهیه کنید حال شما باید با توجه به نیازی که دارید یک لیست خرید انواع آچار را تهیه کنید و برای خرید به نمایندگی ها فروش آروا مراجعه کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات در زیر همین مطلب مطرح کنید (سوالات و نظرات شما به سرعت منتشر می شود)

۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *