نگهداری از ابزار دستی یک صنعتگر و شخصی که با ابزار آلات صنعتی روزانه سر و کار دارد همواره باید به این فکر کند که ابزارآلاتش به قول معروف عصای دستش به حساب می آید و برای حفظ و نگهداری از ابزار خود کوشا باشد.

ابزارآلات سالم ، تمیز و منظم باعث می شود تا یک تکنسین یا تأسیساتی فعالیت خود را بتواند به خوبی انجام بدهد و راندمانش بالاتر برود . به همین دلیل داشتن یک ابزار سالم، تمیز از مهم ترین نکات در برخورد با ابزارآلات می باشد.

برای نگهداری از ابزار دستی باید یک سری نکات مهم را رعایت کرد تا طول عمر ابزار دستی افزایش یابد که عبارتند از :

جلوگیری از زنگ زدگی ابزارآلات دستی

برای جلوگیری از زنگ زدگی باید دو کار انجام دهید با رعایت این نکات می توانید از زنگ زدگی ابزارهای خود جلوگیری کنید. راهکارهایی که به شما ارائه می دهیم بسیار ساده و راحت و ارزان قیمت است و نیاز به صرف هزینه زیاد ندارد. در ادامه با ما همراه باشید:

نگهداری از ابزار دستی و خشک نگه داشتن ابزارها

کارگاه و گاراژ ها محیط‌های مرطوبی هستند که معمولا جای مناسبی برای نگهداری ابزار نیستند چرا که تهویه مناسبی ندارند. برای جلوگیری از زنگ زدگی ابزارهایتان می توانید از یک رطوبت گیر استفاده نمایید. دستگاه رطوبت‌گیر، ابزارهای شما را در برابر رطوبت حفظ می‌کند و زیاد گران قیمت نیست. یا می توانید از بسته‌های رطوبت‌گیر یا ژل سیلیکا برای جذب رطوبت استفاده نمایید.

پوشش محافظ

دومین مرحله برای جلوگیری از زنگ زدگی وسایل شما، پوشاندن آنها در مواد محافظ است. کمی روغن ماشین به جلوگیری از زنگ زدگی ابزار دستی به شما کمک می کند. اگر برخی از ابزارهای  شما دارای سطح فولادی هستند، یک روکش موم خمیر نیز می تواند در جلوگیری از زنگ زدگی مفید باشد همچنین نگهداری از ابزار دستی سبب بالا رفتن و عمر بیشتر ابزار می شود

عادت های خوب را تمرین کنید

ابزارهای شما نباید روی زمین بمانند یا به سادگی روی میز کار شما ریخته شوند. آنها باید در جعبه ابزار، قفسه یا به دیوار آویزان باشند. اگر از کابینت برای نگهداری ابزار استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که هر کشو دارای آستر یا پارچه مخصوص باشد در این صورت نه تنها از ابزارهای شما محافظت می کند

بلکه از کشوها در برابر هرگونه خراش و زنگ زدگی احتمالی نیز محافظت می نماید. وسایل باقیمانده مانند پیچ و مهره و مواردی را که باید بصورت نوع ذخیره شوند، در شیشه یا سطل ذخیره کنید. چیزها باید براساس نوع طبقه بندی شوند تا در صورت نیاز،دسترسی به آنها آسان باشد. همه چیز باید مکانی داشته باشد و به درستی ذخیره شود. در این صورت هم از ابزارها به خوبی نگه داشته شده و هم می توان به سرعت به آنها دسترسی داشت.

ابزارهای خود را تیز نگهدارید و شرایط نگهداری از ابزار دستی

آخرین نکته که باید در نظر داشته باشید تیز کردن است. تیز کردن چیزی است که احتمالاً با آن آشنا هستید. تیز نگداشتن ابزارها سبب می شود تا سرعت عمل شما در کار افزایش یابد و در واقع بر کیفیت کار شما تاثیر به سزایی خواهد داشت و نگهداری از ابزار دستی سبب بالا رفتن و عمر بیشتر ابزار می شود.

نتیجه:

اگر چه این کار سخت به نظر می رسد اما با تغییر رفتارهای خود و دوری از تنبلی می توان نگهداری و تمیز کردن ابزارها را به یک عادت خوب تبدیل کرد. در واقع با این کار طول عمر وسایل و تجهیزات خود را افزایش داده و نیازی به خریداری وسیله نو و جدید نخواهید داشت. در این صورت در بلندمدت شاهد کاهش هزینه‌های خود خواهید بود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!