انواع نردبان

برای انجام دادن برخی از کارها نیاز داریم که در ارتفاع آنها را انجام دهیم و ممکن است با سختی و مشکلاتی در حین کار مواجه شویم که بهتر است از یک ابزار و وسیله مناسب برای این کار استفاده کنیم. نردبان یک وسیله کاربردی است که از دیرباز تا کنون آدم ها برای انجام دادن کارها در ارتفاع از آن استفاده می کنند و در طول زمان دچار تغییر و تحولات زیادی شده است و همچنان یک وسیله کاربردی است که دارای انواع مختلفی است. اما یک سوال مهم: نردبان چیست و چه کاربردی هایی دارد؟

دانلود مقاله

همه ما برای انجام دادن کارها در ارتفاع مانند نصب پرده، تمیز کردن سقف و یا تعویض لامپ های لوستر از نردبان استفاده کرده ایم و به خوبی می دانیم که برای انجام اینگونه کارها به این وسیله کاربردی نیاز داریم. نردبان ها دارای انواع مختلفی هستند که در موارد مختلف و متفاوتی از آنها استفاده می شود. در این مطلب ضمن معرفی اینکه نردبان چیست شما را با انواع نردبان، کاربردهای نردبان و هر آنچه در این زمینه نیاز است را توضیح می دهیم. در ادامه با آروا همراه شوید تا شناخت بیشتری از انواع نردبان و کارایی آنها بدست آوریم.

نردبان چیست؟

نردبان چیست؟

نردبان دو قطعه از جنس های مختلف است که حالت عمودی دارد و به صورت افقی پایه هایی به آنها متصل می شود. در واقع اتصالات عمودی و افقی در اندازه های معین و مشخص شده در تعداد پله های مشخص شده را نردبان می گویند. مترادف نردبان پلکان و نردبام نیز می باشد.

نردبان یکی از قدیمی ترین ابزارهایی است که انسان ها برای رفتن به ارتفاع از آنها استفاده می کردند. در واقع این وسیله یک ابزار مناسب برای دستیابی به ارتفاع می باشد که امروزه در مدل های و اندازه های مختلفی ساخته می شود و از آن می توان در مشاغل و موقعیت های مختلفی استفاده کرد.

این ابزار کاربردی در حال حاضر دارای کاربرد های مختلفی است و در ساخت آن از متریال های مختلفی استفاده می شود. در این مطلب می خواهیم درباره اینکه نردبان چیست صحبت کنیم و هر آنچه برای شناخت کامل و دقیق از این محصول نیاز است را می گوییم.

کاربرد نردبان چیست؟

کاربرد نردبان چیست؟

پس از اینکه گفتیم نردبان چیست، اولین سوالی که در ذهن پیش می آید که از این وسیله در چه جاهایی می توانیم استفاده کنیم و نحوه استفاده از آن چگونه است. نردبان دارای کاربرد های متنوع و گسترده ای است که در بیشتر مشاغل از آن استفاده می شود.

در واقع کاربرد های نردبان متفاوت است و از هر مدل از این وسیله متناسب با کارایی که دارد در جاهای مختلفی استفاده می شود. از نردبان برای انجام کارها در ارتفاع استفاده می شود و ممکن است ارتفاع دارای اندازه های مختلفی باشد که متناسب با آن نیز انواع نردبان وجود دارد. در ادامه این مطلب و برای درک هرچه بهتر از نردبان و انواع آن به معرفی آنها می پردازیم. در ادامه به صورت تیتروار کاربرد نردبان را معرفی می کنیم.

  •     استفاده برای نصب پرده و آویز
  •     استفاده برای تمیز کردن سقف، کابینت و …
  •     استفاده برای رنگ آمیزی سقف و ارتفاع
  •     استفاده برای ساخت و ساز در ارتفاع
  •     استفاده برای تعمیرات در ارتفاع
  •     استفاده برای جوشکاری در ارتفاع

انواع نردبان

انواع نردبان

نردبان ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها را می توان در موقعیت های مختلف استفاده کرد. با توجه به اینکه نردبان را می توان از لحاظ مختلف دسته بندی کرد، در این مطلب ما هم انواع نردبان را بر اساس کاربرد، جنس و شکل و ظاهر دسته بندی کرده ایم و به صورت مجزا هر کدام را توضیح می دهیم.

انواع نردبان از نظر جنس

یکی از انواع نردبان ها در تقسیم بندی انواع آن از نظر جنس است که در سه دسته نردبان چوبی، نردبان فلزی و نردبان پلاستیکی قرار دارند که از هر کدام می توان در موقعیت های مختلفی استفاده کرد. در ادامه به معرفی هر کدام از انواع نردبان از نظر جنس می پردازیم و مزیت ها و معایب هرکدام را توضیح می دهیم.

نردبان چوبی

ابتدایی ترین نوع نردبان که از آن در کارهای مختلف استفاده می شود نردبان چوبی است. همانطور که از نام این نردبان مشخص است برای ساختن آن از چوب استفاده می شود. نردبان های چوبی شکل اولیه نردبان ها هستند که در گذشته از آن بیشتر برای رفتن به ارتفاع مانند پشت بام ها استفاده می شد. نردبان های چوبی دارای اندازه ها و پایه های مختلفی هستند.

نردبان های چوبی از مزیت هایی که دارد این است که برای همه کارها مفید است و به راحتی می توان انواع آن را ساخت و معایب آن نیز ایمن می باشد کع برای هر محیطی سازگار نیست و در مجاورت با برخی عناصر آب و هوایی دچار آسیب دیدگی می شود.

نردبان فلزی

یکی دیگر از انواع نردبان که از آن در جاهای مختلفی استفاده می شود نردبان فلزی است. نردبان فلزی دارای مدل های مختلفی از جمله آهنی و آلومینیومی است که در مشاغل مختلف متناسب با نوع کار و میزان ارتفاعی که دارد می توان از نوع آهنی و یا آلومینیومی استفاده کرد. برای مثال از نردبان فلزی از متریال آلومینیوم در کارهای مخابراتی استفاده می شود که تقریبا به صورت ریلی تولید می شود.

نردبان پلاستیکی

یکی دیگر از انواع نردبان ها که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد های متنوعی دارد نردبان پلاستیکی است. نردبان های پلاستیکی به نسبت چوبی و فلزی دارای استحکام کمتری است و از آنها نمی توان در شغل های مختلف و متنوع استفاده کرد.

نردبان فایبر گلاس

یکی از انواع نردبان ها که با پیشرفت تکنولوژی و استفاده درست از متریال ها ساخته می شود و از آن در موارد مختلفی استفاده کرد نردبان فایبرگلاس است. همانطور که مشخص است این نردبان از جنس فایبر گلاس است و از مقاومت خوبی برخوردار می باشد.

انواع نردبان بر اساس کاربرد

اصلی ترین موضوعی که در خصوص نردبان وجود دارد این است که از این ابزار در چه موقعیت هایی می توان استفاده کرد. در گذشته های دور نردبان ها بیشتر کاربرد های خانگی داشتند و با گذشت زمان و تولیدات متنوع این وسیله در صنایع نیز مورد استفاده قرار گرفت. برای مثال در شغل آتش نشانی از نردبان ها برای رسیدن به بلندترین ارتفاع استفاده می شود.

نردبان خانگی

نردبان خانگی

نردبان ها خانگی یکی از پر مصرف ترین نردبان ها هستند که از آنها برای انجام دادن کارهای مختلفی استفاده می شود. نردبان های خانگی دارای ۴ یا ۵ پله هستند که برای کارهایی مانند تمیز کردن سقف، نصب لامپ و وسایل روشنایی، نصب پرده و آویز و موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد.

نردبان خانگی بیشتر از جنس آلومینیوم است و به صورتی طراحی می شود که بتوان آن را تا کرد. نردبان تاشو از پر استفاده ترین نردبان های خانگی است. 

نردبان مخابراتی

نردبان مخابراتی چیست

یکی از کارهایی که در کارهای مخابراتی انجام می شود بستن و هدایت سیم ها در ارتفاع است که برای این کار از نردبان استفاده می شود. نردبان مخابراتی از انواع نردبان ها است که از جنس آلومینیوم است و به صورت ریلی تولید می شود و می توان در ارتفاع های مختلف از آن استفاده کرد.

نردبان استخر

نردبان استخر

همانطور که گفتیم نردبان ها دارای کاربرد های مختلفی هستند که یکی از آنها استفاده در استخر است. از نردبان استخر برای ورود و خروج به داخل استخر استفاده می شود. این مدل از نردبان ها می توانند در مجموعه های ورزشی و یا استخر های باغ و ویلاها استفاده کرد. نردبان استخر از جنس آلومینیوم و یا استیل است.

انواع نردبان از نظر شکل و ظاهر

یکی دیگر از تقسیم بندی هایی که می توان در خصوص نردبان انجام داد این است که آنها را بر اساس شکل و طاهر دسته بندی کرد. نردبان ها در ابتدا دارای یک شکل ساده بودند که با گذشت زمان و تحول های مختلف به شکل های متنوع تولید می شود.

هر کدام از این نردبان ها در جاهای مختلفی استفاده می شود و متناسب با نوع کاری که انجام می دهد طراحی و ساخته شده اند. در ادامه این مطلب و در جهت شناخت هرچه بهتر از اینکه نردبان چیست به معرفی هر کدام از این وسیله از نظر شکل و ظاهر می پردازیم و هر کدام را به صورت کامل توضیح می دهیم.

نردبان ساده

اولین و ابتدایی ترین شکلی که ار نردبان وجود دارد این است که دو قطعه در محور عمودی توسط پایه هایی در محور افقی به یکدیگر متصل شوند و میان پله های افقی فاصله و اندازه مشخصی باشد. این شکل و طاهر ساده ترین شکل از نردبان است که از گذشته های دور مورد استفاده قرار میگرفته است و امروزه نیز کاربرد های گسترده ای دارد. نردبان ساده در موقعیت های مختلفی استفاده می شود و از آن بیشتر برای بالا رفتن از ارتفاع استفاده می شود. نردبان ساده می تواند جنس های مختلفی باشد و تعداد پایه های مختلفی نیز داشته باشد.

نردبان تلسکوپی

انواع نردبان تلسکوپی

یکی دیگر از انواع نردبان که بسیار محبوب است که کاربرد های زیادی دارد نردبان تلسکوپی است. این مدل از نردبان به لحاظ ظاهر با مدل های دیگر تفاوت هایی دارد.  نردبان تلسکوپی به گونه است که قابل تنظیم است و ارتفاع آن را می توان کوتاه بلند کرد. این مدل نردبان دارای مزیت هایی است که یکی از آنها کم جا بودن و حجم کمی را اشغال کردن است.

نردبان تاشو

از دیگر انواع نردبان که از آن در موارد مختلف و موقعیت های گوناگون استفاده می شود نردبان تاشو است. از نکات قابل توجه این است که این نردبان ها مناسب با موقعیت هایی که در آنها قرار داریم باز و بسته می شوند و می توان به صورت گسترده از آنها استفاده کرد. یکی از عمده کاربرد هایی که این مدل از نردبان ها دارد استفاده در شغل نقاشی ساختمانی و کارهای خانگی است.

راهنمای خرید انواع نردبان

راهنما خرید ابزار و وسایل مورد نیاز در خانه و شغل یکی از مواردی که می تواند ما در یک انتخاب مناسب و ایده آل کمک کند. یکی از وسیله هایی که برای انتخاب و خرید آن نیاز به راهنمای خرید داریم نردبان است. در واقع با در اختیار داشتن راهنمای خرید انواع نردبان می توانیم محصولی را که متناسب با نیاز و کار ما هست را انتخاب و خرید کنیم.

در ادامه و برای درک بهتر از این موضوع به موارد مهمی که در راهنمای خرید انواع نردبان مورد نیاز است اشاره می کنیم و هر کدام را به صورت کامل توضیح می دهیم تا در پایان بتوانید محصول مورد نظر و ایده آل خود را خرید کنید.

نوع کاربرد انواع نردبان

یکی از موارد خیلی مهم در زمان هر محصولی از جمله نردبان این است که بدانیم از این محصول قرار است در چه موقعیت هایی استفاده شود. با توجه به اینکه نردبان ها دارای کاربرد های خانگی، صنعتی و … هستند بهتر است که بدانیم از نردبانی که قصد خرید آن را داریم می خواهیم در چه موقعیت هایی استفاده کنیم. برای مثال نردبان خانگی را خرید نکنیم و بخواهیم در کارگاه های صنعتی از آن استفاده کنیم.

نوع جنس

یکی از موضوعات دیگر در انتخاب نردبان این است که به نوع جنس آن و متریالی که در ساخت آن استفاده شده است دقت کنیم. برای مثال نردبان ها دارای جنس های مختلفی از جمله چوبی و فلزی هستند. هر کدام از این نوع نردبان ها برای یک کار خاصی مناسب است که باید در زمان خرید به آنها توجه داشته باشیم.

اندازه و شکل نردبان

نردبان ها دارای شکل و اندازه های مختلفی هستند که روی خرید تاثیرگذار هستند. در زمان خرید انواع نردبان توجه زیادی به اندازه و شکل نردبان می شود. یکی از راهنماهای خرید انواع نردبان این است که به مکانی که می خواهیم از نردبان استفاده کنیم توجه داشته باشیم و اندازه آن را متناسب با مکان مورد نظر خود انتخاب کنیم.

حداکثر وزن قابل تحمل 

یکی از موارد مهم این است که نردبانی را قصد خرید آن را داریم بدانیم که تا چه اندازه می تواند وزن را تحمل کند. در واقع طبق استاندارد های جهانی حداکثر تحمل وزن ۱۳۰ کیلوگرم است.

ارتفاع نردبان

ارتفاع از جمله موارد مهم در انتخاب و خرید نردبان است که باید به آن توجه داشت. انواع نردبان از ارتفاع ۵۰ سانتی متر شروع می شوند و تا ۴ متر ساخته می شوند.

تعداد پله انواع نردبان

یکی از مواردی که در زمان ساخت نردبان مورد توجه قرار می گیرد تعداد پله های آن است که در ارتفاع و کارآن نیز می تواند تاثیرگذار باشد. به صورت کلی نردبان ها از سه پله شروع می شوند و می تواند تا شش پله نیز داشته باشند.

نکات ایمنی هنگام کار با نردبان

نکات ایمنی کار با نردبان

پس از اینکه درباره نردبان چیست صحبت کردیم و انواع آن را شناختیم و در ادامه در خصوص راهنمای خرید آن صحبت کردیم در این قسمت به موضوع مهمی می پردازیم و درباره نکات ایمنی هنگام استفاده از نردبان خواهیم نوشت. با توجه به اینکه در زمان استفاده از نردبان در ارتفاع هستیم ممکن است برخی خطرات از جمله شکستن پایه های آن و یا سقوط از ارتفاع به وجود بیاید که برای اینکه این خطرات را از بین ببریم باید به برخی نکات مهمی در حین استفاده از نردبان دقت کنیم. در ادامه به مهمترین نکات ایمنی استفاده از نردبان اشاره می کنیم.

  •     هنگام بالا رفتن از دو دست استفاده کنیم.
  •     از کفش مناسب استفاده کنیم.
  •     روی نردبان تکیه ندهیم.
  •     هنگام بالا رفتن بار حمل نکنیم.
  •     روی نردبان به کناره ها خم نشویم.
  •     نردبان را روی سطوح ناپایدار نگذاریم.

نحوه صحیح استفاده از نردبان

  1. قبل از استفاده از نردبان یا بالا رفتن از آن همواره بودن و یک نواختی سطحی که نردبان بر آن قرار می گیرد اطمینان حاصل کنید و با آرامش خاطر از آن استفاده کنید.
  2. باید زمانی که می خواهید از نردبان بالا بروید در هنگام بالا رفتن رو به آن بوده و با دستها یکی پس از دیگری آن را گرفته و بالا رفت.
  3. یه نکته خیلی ممکن این هست که هرگز به پشت نردبان نباید تکیه کرد.
  4. در تمامی مواقع هنگام استفاده از نربان در قسمت مرکزی نردبان بایستید تا تعادل شما حفظ شود و در هنگام بالا رفتن نیز در موقعیتی قرار گیرد که وزنتان به وسط آن وارد شود و سپس به آرامی بالا روید.
  5. حداقل باید دست کم سه نقطه تناسب مابین نردبان و بدن شخص مصرف کننده آن موجود باشد که شامل دو پا و یک دست یا دو دست و یک پا می شود.
  6. در هنگام استفاده از نردبان و کار روی آن همواره با یک دست خود، آن را محکم نگاه دارید.
  7. و تحت هیچ شرایتی از سه پله بالایی نردبان استفاده نکنید،زیرا درغیر این صورت تکیه گاه مطمئنی نخواهید داشت و تعادل مناسبی هم هنگام استفاده ندارید.
  8. در هنگام استفاده از نردبان های بلند استفاده از کمربند ایمنی توصیه میشود که بهتر است این نردبان به گونه ای به ریل بسته بسته شود که تعادل کامل فرد حفظ گردد و از سلامت جانی در برابر خطرات احتمالی جلو گیری شود.
  9. زمانی که روی نردبان ایستاده اید از جا به جا کردن یا افزایش طول آن اکیدا خود داری نمایید.

کلام آروا:

نردبان یک وسیله کاربردی است که با کمک آن می توانیم کارهای در ارتفاع را انجام دهیم و یا برای رفتن به ارتفاع از آن کمک بگیریم و کارهای خود را با کمک آن انجام دهیم. نردبان ها دارای انواع مختلفی هستند که آنها می توان بر اساس مختلفی دسته بندی کرد. در مطلب نردبان چیست به معرفی کامل و جامع این وسیله کاربردی پرداختیم و انواع نردبان و راهنمای خرید آن را توضیح دادیم.

با توجه به اینکه نردبان در سبد محصولی شرکت آروا می باشد و در اندازه ها و انواع مختلفی ساخته و به بازار عرضه می شود می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره های رایگان با همکاران ما در تماس باشید. در صورتی که قصد انتخاب و خرید محصولات آروا را دارید با مطالعه و بررسی آن در سایت به نمایندگی های مجاز آروا در سراسر کشور مراجعه نمایید.


سوالات متداول:

انواع نردبان از نظر جنس کدامند؟

انواع نردبان از نظر جنس شامل نردبان چوبی، نردبان فلزی، نردبان پلاستیکی، نردبان فایبرگلاس است.

مهم ترین نکاتی که باید در خرید نردبان بدانیم؟

مهم ترین نکات در خرید نردبان شامل نوع کاربرد، اندازه و شکل و جنس، ارتفاع نردبان، تعداد پله ها، وزن قابل تحمل آن می باشد که باید در زمان خرید به آنها توجه داشته باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *