درجه باد چیست

همه ما با خودرو سر و کار داریم و از آن استفاده می کنیم. یکی از قسمت های مهم خودرو  که در حرکت نیز نقش مهمی دارد تایر است که دارای اندازه ها و انواع مختلفی نیز می باشد و برای اینکه بدانیم چه مقدار باد داخل تایر می باشد و یا چه میزان باید باد درون تایر وارد شود به یک ابزار اندازه گیری بنام درجه باد در کنار پمپ باد نیاز داریم.درجه باد وظیفه اندازه گیری میزان فشار باد را بر عهده دارد. در این مقاله توضیح خواهیم داد که درجه باد چیست و همچنین بررسی خواهیم کرد که انواع گیج باد چیست.

درجه تنظیم باد خودرو از موارد مهمی است که در مراکز فنی خوردو و تعمیرگاه ها توسط انواع فشار سنج باد لاستیک انجام می شود و با توجه به نوع تایر و اندازه آن، عدد نشان داده شده روی درجه باد متغیر می باشد. در ادامه نیز به طور کامل تمام این موارد از جمله اینکه درجه باد چیست و چه انواعی دارد را شرح می دهیم.

درجه باد چیست؟

درجه باد یک ابزار بادی است که به وسیله آن میزان باد و فشار را اندازه گیری می کنند. این وسیله دارای صفحه نمایش دیجیتال و یا آنالوگ می باشد که به وسیله اعداد نمایش داده شده روی آن می توانیم مقدار درجه و فشار را تنظیم کنیم. درجه باد لاستیک با توجه به اینکه دارای انواع گوناگونی می باشد و هر کدام از آنها نیز کاربرد های متفاوتی دارند نیاز است که ایتدا کاربرد های گیج باد را بدانیم و سپس به سراغ تعریف و توضیح انواع آن برویم.

کاربرد درجه باد چیست؟

درجه باد یکی از وسایلی است که می توان از آن بر روی کمپرسور باد و باد پاش استفاده کرد. توسط درجه باد میزان فشار خروجی هوا را می توان اندازه‌ گیری کرد. نحوه کار آن بدین گونه است که عقربه‌ درون آن با چرخش خود، میزان خروجی باد را با کمک اعداد درج شده، نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه درجه باد یک ابزار کاربردی برای تنظیم باد است به همین خاطر از این ابزار بادی بیشتر در تعمیرگاه های خودرو استفاده می شود و می توان گفت که عمده کاربرد های آن در مکانیکی ها و مراکز فنی خودرو است. برای کار کردن با این ابزار بادی به یک شیلنگ جهت وصل کردن آن به یک کمپرسور نیاز داریم.

از جمله مهم ترین کاربرد های درجه باد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم باد لاستیک ماشین
  • تنظیم خروجی باد کپسول اکسیژن
  • استفاده در پنچر گیری

انواع درجه باد

درجه باد یکی از مهم ترین و اصلی ترین ابزار هایی است که به وسیله آن میزان فشار باد را تنظیم می کنیم و از همین رو نیز دارای انواع مختلفی است. در ادامه انواع درجه باد خودرو را معرفی می کنیم و درباره آنها توضیح می دهیم.

درجه باد اتوماتیک

درجه باد ایستگاهی

یکی از انواع درجه باد ها که موارد استفاده زیادی نیز دارند ،درجه بادهای دیجیتال می باشند که دارای صفحه نمایش نیز می باشند. این ابزار بادی به صورت اتومات باد را تنظیم و پر می کند. هنگام استفاده از درجه باد اتوماتیک دیگر نیازی به تنظیم دستی و غیر اتومات نداریم. این وسیله به دو صورت درجه باد ایستگاهی و درجه باد ایستاده وجود دارد و از آن در فروشگاه های فروش تایر، آپاراتی ها، اتوسرویس ها، پنچر گیری ها، تعویض روغنی ها و … استفاده می شود. گیج باد اتوماتیک دارای ویژگی های مهمی است که از مهم ترین آن ها می توان به بررسی میزان باد به صورت هوشمند، تنظیم باد طبق استاندارد ها، تاثیر مثبت در طول عمر لاستیک، تنظیم اتوماتیک، تخلیه خودکار باد هنگام باد زدن و … اشاره کرد.

از دستگاه تنظیم باد اتوماتیک در تنظیم باد خوردو های سبک، نیمه سنگین و سنگین استفاده می شود.

درجه باد خودکاری

درجه باد خودکاری

یکی از انواع درجه باد های مورد استفاده است که از آن برای اطلاع از میزان باد تایر خودرو استفاده می شود. این ابزار به این دلیل که شکل نازک و کشیده ای دارد به نام خودکاری شناخته می شود و کار با آن نیز بسیار ساده می باشد و با وصل کردن به والف می توان از درجه باد مطلع شد. از این وسیله برای ماشین های سنگین نمی توان استفاده کرد.

درجه باد جیبی

درجه باد جیبی

یکی از انواع ابزار الات بادی که به وسیله آن تایر پنچر را می توان باد کرد درجه باد جیبی است. این وسیله کوچک و سبک است و توسط باطری لیتیومی ای که دارد می تواند در کمتر از یک دقیقه یک تایر را باد کند. این وسیله بسیار کاربردی است و از آنجایی که در جیب جا می شود به آن درجه باد جیبی گفته می شود و دارای یک صفحه نمایش دیجیتال است که روی آن مقدار فشار و باد داخل تایر نمایش داده می شود.

درجه باد لاستیک عقربه ای

درجه باد لاستیک عقربه ای

از اولین و ابتدایی ترین انواع درجه تنظیم باد خوردو درجه باد لاستیک عقربه ای است که دارای یک گیج می باشد و از یک صفحه و درجه و عقربه هایی نیز تشکیل شده است که با توجه به فشار و میزان باد داخل تایر عدد مورد نظر را نشان می دهد و در موارد مختلف پنچر گیری و همچنین موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد.

گیج باد چراغدار

یکی از انواع درجه باد لاستیک ، گیج باد چراغدار است که در مواقعی که دسترسی به نور کافی وجود ندارد از این وسیله استفاده می شود.

درجه باد آنالوگ

منظور از درجه باد آنالوگ این است که با توجه به اینکه در انواع درجه باد ها ،نوع دیجیتال نیز وجود دارد، به شکل سنتی و قدیمی آن که عقربه ای است آنالوگ گفته می شود و در واقع می توان انواع درجه بادها را به دو دسته کلی آنالوگ و دیجیتال تقسیم بندی کرد.

درجه باد روغنی یکی از اشتباهات رایج در نام گذاری درجه باد ها می باشد در حالی که نام دقیق این ابزار گیج فشار سنج روغنی است و برای اندازه گیری فشار در صنایع مختلف استفاده می شود.

بهترین درجه باد

همه ما به دنبال این هستیم که بهترین درجه باد را تهیه کنیم و برای اینکه بهترین را در اختیار داشته باشیم، نیاز است که با توجه به وجود انواع درجه باد و کاربردهای این ابزار بادی به موارد مهمی توجه داشته باشیم. استفاده از بهترین متریال در ساخت بهترین فشار سنج باد لاستیک از دیگر موارد مهمی است که باید در نظر داشت. در زیر به مهم ترین موارد در انتخاب بهترین درجه باد اشاره می کنیم:

  • اندازه گیری باد لاستیک با دقت بالا
  • شیلنگ مقاوم و منعطف
  • دارای گیج مقاوم در برابر ضربه
  • کیفیت بالا و مقاومت در برابر خم شدگی

یکی از نکاتی که در زمان انتخاب بهترین درجه باد باید مدنظر قرار دهید، حدأکثر درجه فشار قابل اندازه گیری است. با توجه به کارایی دستگاه و نیاز هر فرد که چه استفاده ای از آن خواهد کرد، بهترین درجه باد برای افراد مختلف، متفاوت خواهد بود.

اجزاء درجه باد

درجه باد از جمله ابزارآلات بادی است که از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. در زیر به اجزا تشکیل دهنده گیج باد اشاره می کنیم.

  • گیج: این قطعه دارای یک صفحه است که روی آن میزان فشار باد نمایش داده می شود.
  • شیلنگ: این قطعه وظیفه انتقال باد از کمپرسور به تایر را برعهده دارد.
  • سری گیج باد: این قطعه باعث اتصال میان گیج باد و شلنگ است و دارای مدل های مختلفی نیز می باشد.

درجه پمپ باد باید چند باشد ؟

یکی از موضوعات مهم هنگام کار کردن با گیج باد این است که عدد نمایش داده شده روی درجه باد باید چند باشد. باید بگوییم که این یک موضوع کلی است و با توجه به نوع کمپرسور ها و انواع تایر ممکن است متفاوت باشد. اما به صورت کلی و در حالت عادی عدد روی درجه تایر چیزی میان ۷ و ۸ است. این عدد در واقع یک استاندارد است.

ذکر این نکته مهم است که با توجه به سایز لاستیک خودرو، میزان باد مناسب برای آن تعیین می شود که در بسیاری از تایرها روی آن درج شده است.

چه زمانی باد لاستیک را بررسی کنیم؟

– بهترین زمان برای اندازه گیری درجه باد، ۱ بار در ماه است؛ با این حال می توان گفت هنگامی که خودرو بیش از ۴ کیلومتر حرکت نکرده باشد و همچنین لاستیک ها سرد باشند، باید میزان درجه باد لاستیک اندازه گیری شود.

– زمانی که تغییرات درجه هوای محیط ۱۰ یا بیش از ۱۰ درجه باشد.

نحوه خواندن درجه باد لاستیک

برای خواندن درجه باد لاستیک ابتدا لازم است که:

– درپوش سوپاپ را باز کنید؛ سپس شیلنگ درجه باد را به سوپاپ وصل نمایید.

– چند بار فشار را کم و زیاد کنید تا مطمئن شوید که عدد فشارسنج تغییر نمی کند.

– زمانی که عقربه فشارسنج روی عددی قرار بگیرد، نشان دهنده میزان بار لاستیک می باشد.

در صورتی که نیاز باشد تا باد لاستیک را بیشتر کنید، اهرم قفل فینتیل را نگه دارید و پس از آن که سر شیلنگ جا افتاد، آن را رها نمایید. اگر لازم بود که باد تایرها کمتر شود، باید کمی اهرم را رها کنید، هوا از لاستیک خارج می شود.

اهمیت استفاده از درجه باد

کنترل باد لاستیک یکی از عوامل بسیار مهم در نگهداری و سلامت آن است و همین موضوع می تواند به میزان قابل توجهی در سلامت سرنشینان و امنیت آن ها مؤثر باشد. زیاد یا کم شدن هوای درونی لاستیک ها می تواند خطرات زیادی به دنبال داشته باشد. با این حال می توان گفت که بیشترین مشکلات به دلیل کم شدن باد درون لاستیک به وجود می آیند؛ زیرا لاستیکی که باد آن کاهش یافته باشد، در زمان هایی مانند عبور از دست اندازهای خیابان ها و بخش هایی که آسفالت یا سنگ تیز است و یا زمان هایی که اشیای تیز و برنده روی زمین وجود دارند، صدماتی به لاستیک، حتی چرخ ها و حتی جلوبندی خودرو وارد می شود. در صورتی که باد لاستیک مناسب باشد، محافظت خوبی در برابر آسیب دیدگی برای لاستیک و چرخ خودرو به وجود می آید.

کاهش باد لاستیک همچنین موجب افزایش میزان مصرف بنزین خودرو خواهد شد.

پی بردن به اینکه باد لاستیک مناسب است یا خیر، باید به صورت تخصصی و با استفاده از درجه باد انجام شود.

تنظیم باد در فصل های مختلف از جمله موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا علاوه بر ایجاد امنیت برای افراد، طول عمر لاستیک ها به حدأکثر میزان خود برسد.

کلام آروا: 

با توجه به مطالب بیان شده در مورد درجه باد چیست در بالا امیدواریم شناخت بهتری در این باره که درجه باد چیست کسب کرده باشید اما در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت مشاوره در این زمینه دارید می توانید با همکاران ما در آروا تماس حاصل نمایید.

همچنین می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات در زیر همین مطلب نیز مطرح کنید(سوالات و نظرات شما به سرعت منتشر خواهند شد)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *