دستگاه فرز چیست

یکی از سوال هایی که وجود دارد این است که دستگاه فرز چیست و چگونه کار می کند. دستگاه فرز ابزاری است که نیروی الکتریکی را به نیروی چرخشی تبدیل می کند و با کمک این تبدیل نیرو و صفحه های مورد نظر می توان کارهایی مربوط به برش کاری، ساب زنی و … را انجام داد. در واقع موتور دستگاه فرز و چرخش آرمیچر نیروی چرخش را به شفت منتقل می کند و از شفت به صفحه منتقل می گردد و همین تبدیل انرژی مکانیزم اصلی این ابزار کاربردی را به وجود می آرود.

دستگاه فرز ابزاری است که دارای دو فرز آهنگری و فرز سنگبری می باشد که با کمک هر کدام از آنها می توان در مشاغل مورد نظر کارهایی که مورد نظرمان است را انجام دهیم. این ابزار کاربردی دارای توان های مختلف و قدرت توان گوناگون است و با توجه به اینکه آروا انواع مختلفی از دستگاه فرز را تولید و به بازار عرضه می کند در ادامه به معرفی کاربرد سنگ فرز و در نهایت به معرفی راهنمای سنگ فرز می پردازیم.

تمامی افرادی که به صورت حرفه ای در حوزه های مختلف صنعت کار می کنند نیاز به وسایلی مانند کفساب، پولیش و برش دهنده که در انجا فرز می تواند به عنوان تمامی آن ها ایفای نقش نماید. دستگاه فرز بوسیله دست نگه داشته می شود و با انرژی برق و باد که از کمپرسور های هوا تولید می شوند شروع به کار می کنند.

کاربرد های فرز

فرق فرز سنگبری و آهنگری

سنگ فرز یک ابزار حرفه ای و مناسب برای کارهایی مانند برش و ساب زنی است که از آن در موارد مختلفی استفاده می شود و کاربرد های متنوعی دارد. کاربرد سنگ فرز یکی از مواردی است که پیش از استفاده از آن باید مورد توجه کاربرد قرار گیرد و در راهنمای خرید دستگاه فرز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه بهتر سنگ فرز را بشناسیم و بدانیم از آنها در کجا استفاده می شود در ادامه به کاربرد سنگ فرز اشاره می کنیم و هر کدام از این کاربرد ها را توضیح می دهیم.

ساب زنی و سنباده زنی

پرداخت محصولات و متریال های مختلف مانند چوب و فلز برای رنگ آمیزی یکی از کارهایی است که با کمک فرز و دیسک های مخصوص به ساب زنی و سنباده زنی انجام می شود. برای انجام کارهای مربوط به ساب زنی و سنباده زنی از دیسک ها و فرچه های مخصوص این کار استفاده می شود و با نصب روی فرز و ایجاد نیروی چرخشی توسط موتور دستگاه کارهای مرزبوز به ساب زنی و سنباده زنی انجام می گیرد. در زمان انجام کارهای ساب و سنباده باید به نوع مواد و سطوح دقت کرد و فرچه مربوط با آن متریال را انتخاب نمود.

برش کاری

یکی از اصلی ترین و مهم ترین کارهایی که با کمک دستگاه فرز انجام می دهیم برش کاری است. با استفاده از دیسک ها و صفحه های مختلف می توانیم متریال های متفاوتی از فلز گرفته تا چوب را برش دهیم. برای کارهای برش کاری باید از صفحه های مربوط به آن متریال استفاده کرد. دستگاه فرز در دو نوع فرز سنگبری و فرز آهنگری وجود دارد و با کمک هر کدام می توان موادی مانند سنگ، مرمر، گرانیت، سرامیک، آهن، نبشی و … را به راحتی برش داد.

پولیش کاری

در کارهایی مانند صافکاری برای صاف کردن و پرداخت سطوح خودرو از کارهایی مانند پولیش کاری استفاده می شود. دستگاه فرز با توجه به کارکردی که دارد این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد تا با نصب صفحه برش بتوان کارهای مربوط به پولیش کاری را با دقت بالایی انجام داد.

تیز کردن

سرعت چرخش یکی از مواردی است که با کمک آن می توان اشیاء مختلفی را تیز کرد. با گرفتن دیسک در حال چرخش روی شیء مورد نظر و سرعت چرخشی که می توانیم برای تیز کردن استفاده کنیم. در زمان تیز کردن توسط دستگاه فرز، نباید فرز را روی کار فشار دهیم و بهتر است که در حالتی قرار گیرد که سرعت چرخش و سایش آن به شیء انجام شود.

 اجزای سنگ فرز کدامند؟

سنگ فرز مانند دیگر ابزارهای برقی از قسمت ها و قطعاتی تشکیل شده است که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر مکانیزم اصلی دستگاه فرز را به وجود می آروند. در واقع هر کدام از این اجزاء دارای کارکرد و وظایفی هستند که در نهایت موجب چرخش صفحه در سرعت بالا انجام کارهایی مانند برشکاری و ساب زنی را می توان انجام داد. در زیر اجزاء سنگ فرز را معرفی می نماییم.

  • محافظ دیسک
  • مهره نگهدارنده صفحه
  • دسته کمکی
  • کلید دیمر
  • گیربکس
  • پوسته گیربکس
  • موتور
  • بدنه

راهنمای خرید سنگ فرز

آشنایی با انواع فرز

برای اینکه یک ابزار مناسب و حرفه ای در اختیار داشته باشیم نیاز به راهنمای خرید داریم. راهنمای خرید ابزار به ما این امکان را می دهد که با کمک آن بتوانیم محصول مورد نظر خود را خریداری نماییم. راهنمای خرید سنگ فرز یکی از موارد و موضوعات مهمی است که ما را برای خرید بهترین سنگ فرز کمک می کند و در ادامه این مطلب و در جهت شناخت هرچه بهتر شما از سنگ فرز مناسب، به مهم ترین مواردی که در راهنمای خرید دستگاه فرز مورد تاثیر است اشاره می کنیم.

  • توان موتور
  • طراحی ارگونومیک و استاندارد
  • قابلیت استارت نرم
  • کلید کنترل سرعت
  • سرعت چرخش
  • اندازه و وزن دستگاه
  • قیمت

شیوه کار دستگاه فرز

فرز ها عمدتا با استفاده از نیروی باد و برق کار میکنند، به منظور راه اندازی دستگاه فرز می بایست کلید را فشار داده تا دیسک برشی شروع به گردش نماید و زمانی که دست خود را از روی کلید بر می دارید حرکت آن متوقف می شود، این حالت کمک بسیار زیادی به منظور حفظ جان کاربران می کند، و خطر کار با این دستگاه را بسیار کم می نماید.

چند نوع دیسک برشی داریم و کاربرد آن ها چیست ؟

  1. دیسک سیمی فرچه ای : این نوع از دیسک کاربرد تمیز کردن فلز و زدودن زنگ زدگی از روی سطح فلزات را دارد.
  2. دیسک کاربید سیلیکون : به منظور تمیز کردن سطح فلزات و همچن تیز کردن مورد استفاده قرار می گیرند.
  3. دیسک الماسی : گزینه ی مناسبی برای بریدن بتن، سنگ و کاشی می باشد.
  4. آلومینیوم اکسید: مناسب برای کار بر روی چوب و همچنین پرداخت و ساییدن میلگرد و پیچ می باشد.
  5. فیبری: بیشتر به منظور ساییدن زنگ استفاده می شود.

انواع دستگاه فرز ها

انواع فرز

فرز انگشتی

فرز های انگشتی نیز مانن سایر فرز ها دارای کاربرد های فراوانی می باشند اما به دلیل دقت بالای آن ها در کار های ظریف مورد استفاده قرار می گیرند، این نوع دستگاه فرز ها دارای وزن سبکی هستند، بیشترین مصرف این فرز ها برای صیقلی کردن انواع سنگ و یا فلز استفاده می شود.

دستگاه فرز مینیاتوری

این نوع فرز نیز از خانواده فرز های انگشتی به شمار می رود با این توضیح که دارای دقت به مراتب بالاتری نسبت به فرز های انگشتی می باشند ، از موارد کاربرد این نوع از ابزار ها می توان به سوراخ کاری، حکاکی و منبت کاری اشاره نمود.

اور فرز نجاری

این نوع فرز ها دارای بیشترین کاربرد در نجاری و برای ایجاد طرح و نقش بر روی درب کابینت و دکور های خانگی و… مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه فرز آهنگری و سنگبری

رایج ترین نوع فرز فرز های آهنگری و سنگبری می باشند، این نوع دستگاه فرز ها دارای یک صفحه ی بزرگ چرخان به منظور برش، سایش و… می باشد.


بیشتر بخوانید : تفاوت فرز سنگبری و آهنگری چیست ؟


کلام آروا:

در این مقاله تلاش کردیم تا بطور کامل شرح دهیم که دستگاه فرز چیست و چه کاربرد هایی دارد، اما چنانچه شما کاربران عزیز به مشاوره بیشتری جهت انتخاب دستگاه فرز نیاز داشتید می توانید با مشاوران ما در شرکت آروا تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *