پیکور چیست

تخریب زمین ممکن است دلایل متعددی داشته باشد؛ به عنوان مثال، برای تخریب یک خانۀ قدیمی و ساخت آپارتمان های متعدد به جای آن، ساخت یک مجتمع گردشگری- تفریحی و بسیاری سازه های عمرانی دیگر، نیاز داریم تا زمین در نظر گرفته برای آن را تخریب کنیم. این عملیات تخریب زمین و سازه، هر روز با پیشرفت صنعت و روی کار آمدن ابزار و وسایل گوناگون پیشرفته تر نسبت به گذشته، بسیار راحت تر انجام می‌شود. یکی از بهترین و پیشرفته ترین ابزارهایی که هم اکنون در بازار برای تخریب زمین و بتن وجود دارد، پیکور است. در این مقاله می‌خواهیم به این بپردازیم که پیکور چیست و همچنین کارکرد این وسیله، انواع آن و نحوۀ استفاده از آن را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

در ادامه تمامی مدل های پیکور براساس وزن همراه با مشخصات آمده است. (کلیک کنید)

مشاهده فهرست مطالب...

پیکور چیست؟

پیکور برای کسانی که در عملیات تخریب سازه های بتنی فعالیت می‌کنند، نام آشنایی است. این ابزار که بیشتر با نام های «چکش برقی» و «بتن کن» در بازار مشهور است، ابزاری بسیار قدرتمند است که توانایی تخریب بسیار بالایی داشته و می‌تواند هرگونه سنگ طبیعی و مصنوعی را تخریب کند. واژۀ پیکور از نام لاتین تیشه سنگ شکن وارد زبان فارسی شده و اولین بار توسط برند هیتلی، یکی از بهترین برندهای دنیا که در زمینۀ تولید انواع چکش تخریب فعالیت می‌کند، وارد ایران شد؛ به همین دلیل، بسیاری از استادکاران و صنعتگران همچنان چکش پیکور را به این اسم می‌شناسند و آن را با نام دریل هیلتی جستجو می‌کنند.

پیکور چیست


بیشتر بخوانید : تفاوت بتن کن و چکش تخریب چیست؟


پیکور چگونه کار می‌کند؟

پس از اینکه بررسی پیکور چیست به نحوه کارکرد آن می پردازیم .انواع پیکور های موجود در بازار بسیار متنوع هستند، اما تمامی این چکش ها صرف نظر از انرژی مصرفی آن ها، کلیّت کار یکسانی دارند و فقط از نظر نحوۀ کارکرد تفاوت های جزئی با یکدیگر دارند. پیکور با ایجاد هوای فشرده درون سیلندر و بالا و پایین رفتن پیستون داخل آن، ایجاد ضربه کرده و بدین ترتیب، سطح یا بتن موردنظر را تخریب می‌کند. البته استفاده از قلم‌های مخصوص در این کار که به قلم‌های شش گوش معروف هستند نیز نباید فراموش شود. همچنین، نیروی لازم برای حرکت پیستون به بالا و پایین را، موتور برقی این دستگاه تأمین می کند. در انواع دیگر پیکورها مانند پیکور بادی و بنزینی، این نیرو به طرق دیگری تأمین می‌شود. در پیکور بادی از طریق هوای فشرده‌ای که از کمپرسور وارد دستگاه می‌شود، این کار انجام شده و در پیکور بنزینی، این نیرو توسط یک موتور بنزینی تولید می‌شود.

در این جدول مشخصات کلی پیکور های آروا را آورده ایم.

مدت گارانتی

۱۲ ماهه آروا

شرکت تولید کننده

توزیع ابزار آروا

سیستم قلم گیر

۵ شیار (SDS MAX) و ۶ گوش (HEX)

سرعت ضربه

برای هر مدل متفاوت است

ولتاژ برق

۲۲۰ ولت

قدرت ضربه

برای هر مدل متفاوت است

استاندارد کابل

تحت استاندارد VDE آلمان

کلید پاور ضد غبار

همگی دارند

مقایسه پیکور، چکش تخریب، بتن کن

هر سه ابزار جزو ابزار های تخریب هستند با این تفاوت که قدرت های متفاوتی دارند اصلی ترین تفاوت این سه ابزار هم در همین میزان قدرت است که باعث می شود کاربرد های متفاوتی داشته باشند از بتن کن ها به دلیل بازه ی قدرتی که دارند برای سوراخکاری در اجسام بتنی و کنده کاری استفاده می شوند چکش تخریب ها بازه قدرتی بزرگتری نسبت به بتن کن ها دارند.

برای تخریب آسفالت و سنگ های سخت حتی معادن مورد استفاده قرار می گیرند و اما پیکور ها بسیار قدرتمند هستند و در ساختمان سازی و فعالیت های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند از دیگر تفاوت های این سه ابزار سه نظام آن ها می باشد که عمدتا بتن کن ها و چکش تخریب ها چهار شیار یا پنچ شیار هستند و پیکورها  شش شیار می باشند هم چنین بتن کن ها گاها قابلیت چرخش دارند اما چکش تخریب و پیکور ها تنها ضربه می زنند.

کاربرد پیکور چیست؟

پیکور ها کاربرد های متنوعی دارند. ببینیم که کاربرد پیکور چیست و در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد:

  • استفاده در پروژه های شهری مانند راه سازی، تعمیرات معابر و خیابان‌ها، عملیات‌های عمرانی و ساختمانی، حفر زمین به منظور تعمیر پروژه‌های آب و فاضلاب و خطوط زیرزمینی مانند مترو
  • استفاده در تخریب سطوح سنگی و بتنی که به هر دلیلی امکان استفاده از مواد منفجره یا کمپرسور برای تخریب آن ها وجود ندارد.
  • در معادن بسیار بزرگ نیز ابتدا با مواد منفجره، صخره‌های بزرگ را به تکه¬سنگ‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنند. سپس، با پیکورهای سوار بر بیل مکانیکی، تکه سنگ‌ها را به قطعات ریزتر تبدیل می‌کنند.
  • از دیگر کاربردهای مهم پیکور می‌توان آسفالت جاده‌ها و انجام عملیات‌های عمرانی در جاده‌ها را نام برد.

انواع پیکور (چکش تخریب) آروا براساس وزن

پیکور های آروا را می توان براساس وزن نیز دسته بندی کرد. هر کدام از این پیکور ها براساس وزن برای کاربرد های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به نیاز خود می توانید یک پیکور براساس وزن انتخاب کنید. برای مشاهده مشخصات هر دستگاه، روی آن کلیک کنید تا وارد صفحه محصول شوید که تمامی ویژگی های محصول به صورت تخصصی آورده شده است.

پیکور (چکش تخریب) ۷ کیلویی آروا

پیکور (چکش تخریب) ۱۱ کیلویی آروا

پیکور (چکش تخریب) ۱۶ کیلویی

پیکور (چکش تخریب) ۱۷ کیلویی

پیکور (چکش تخریب) ۲۱ و ۲۶ و ۳۰ کیلویی

 

انواع پیکور بر اساس حجم کار

چکش های برقی بر اساس حجم کاری که انجام می‌دهند، به سه دستۀ کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند. نوع کوچک آن دریل بتن کن، نوع متوسط چکش تخریب و نوع بزرگ آن به نام پیکور شناخته می‌شوند.

انواع پیکور بر حسب انرژی مصرفی

پیکور بادی

این ابزار که در بازار با نام‌های دیگری همچون «چکش بادی» و «پیکور پنوماتیکی» شناخته می‌شود، در بسیاری از مواردی که دسترسی به برق وجود نداشته باشد، مانند معادن، راه سازی‌ها و مکان هایی مثل چاه که استفاده از برق ممکن است خطر آفرین باشد، بسیار کاربردی است.

این نوع از چکش ها برای نیروی محرکۀ خود نیاز به کمپرسور بادی دارند. مقدار فشاری که این کمپرسور بادی باید تأمین کند، می بایست بین ۸ الی ۱۰ بار (bar) باشد. اگر میزان نیروی محرکۀ تولیدی کمتر از این مقدار باشد، دستگاه قادر به تخریب نیست یا ممکن است میزان بازدهی آن کم ‌شود.

پیکور بادی

این نوع از پیکورها در وزن‌های مختلف از ۲ تا ۴۲ کیلوگرم قابل تهیه از بازار هستند و به دلیل وزن کم، قابل حمل توسط کارگر هستند. همچنین، این دسته از چکش های پیکور قدرتی چندین برابر پیکور‌های برقی داشته و برای تخریب در هر جهتی، اعم از افقی یا عمودی مناسب هستند. توجه داشته باشید که از چکش‌های بادی برای تخریب بتن های مسلح استفاده می‌شود. علاوه بر این، با وجود اینکه چکش‌های تخریب برقی قدرتمندی به بازار آمده‌اند که بسیار قوی تر از این نوع چکش عمل می‌کنند، چکش‌های بادی جایگاه خود را حفظ کرده و در رقابت تنگاتنگی با چکش‌های برقی به سر می‌برند.

پیکور برقی

با اینکه این نوع از پیکورها چندین سال بعد از پیکور‌های بادی وارد بازار شدند، اما به دلیل قدرت بالایشان در تخریب مصالحی چون بتن، توانستند به سرعت جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهند. این چکش‌ها که به «بتن کن» یا «هیلتی» نیز معروف هستند، در تخریب بتن‌های مسلح و غیرمسلح به کار می‌روند. این ابزار علاوه بر انجام تخریب، یک ابزار قوی برای سوراخ کاری نیز به شمار آمده و به عنوان یک دریل قوی برای سوراخ کاری سطوح سنگی و بتنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیکورهای برقی بسته به نوع کاربردشان در وزن‌های ۶ الی ۳۲ کیلو گرمی در بازار یافت می‌شوند. همچنین، این دسته از چکش‌های پیکور، رایج‌ترین ابزاری هستند که برای تخریب به کار می‌روند.

پیکورهای برقی یک دسته بندی دیگری هم دارند که براساس نوع مته آن هاست.در واقع، پیکورهای برقی براساس نوع مته به کار رفته درونشان، به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  1. چهارشیار- دوشیار: این دسته از پیکورهای برقی که دارای وزنی بین ۳ تا ۷ کیلوگرم هستند، برای ایجاد سوراخ در میل¬گرد و ایجاد سوراخ جهت استفاده در تأسیسات و نصب مصالح به کار می‌روند. همچنین، این دسته از پیکورها بیشتر به صورت چرخشی و ضربه‌ای استفاده می‌شوند.
  2. پنج شیار:پیکورهای برقی پنج شیار متۀ بسیار مناسبی دارند که به آن ها کمک می‌کند تا ضربۀ بزرگی را به مصالح وارد کرده و قدرت تخریب بیشتری داشته باشند. این ابزارها دارای وزنی بین ۴ تا ۱۱ کیلوگرم هستند. همچنین، در پیکورهای برقی پنج شیار، سیستم دفع لرزش مؤثری به کار رفته است که موجب می‌شود در حین کار، از لرزش زیاد دست کاربر جلوگیری نموده و بدون احساس خستگی، تخریب تا انتها انجام شود.

انواع پیکور

دسته بندی نهایی پیکورهای برقی، براساس نوع عملکرد و وزن آن هاست که به قرار زیر است:

  • پیکور برقی ۷ کیلو گرمی: این دسته از پیکورها با توجه به وزن کمشان، در تخریب مصالح ظریف و سبک به کار می‌روند. این پیکورها جزو پیکورهای کوچک محسوب شده و بیشتر در تخریب سرامیک، دیوار، گچ و کندن چاه به کار می‌روند.
  • پیکور برقی ۱۰ کیلوگرمی: پیکور ۱۰ کیلویی بسته به نوع عملکرد خود، بسیار پر زحمت است و کاربرد آن بیشتر در تخریب مصالحی مانند سنگ، بلوک‌ها و نیز حفاری چاه است.
  • پیکور ۱۵، ۱۶ و ۱۷ کیلوگرمی: این نوع پیکورها در تقسیم بندی پیکورهای نیمه سنگین قرار گرفته و در تخریب مصالح نسبتاً سنگینی، همچون دیوارهای بتنی، تخریب کف، سنگ و سرامیک بسیار کارساز هستند.
  • پیکور برقی ۳۰، ۳۱ و ۳۲ کیلوگرمی: آخرین دسته از پیکورهای برقی که تخریب مصالح را در حجم بالا و با مقاومت فوق العاده زیاد انجام می‌دهند. ویژگی‌هایی که این ابزار را نسبت به بقیۀ هم ردیفانش متمایز می‌کند، قیمت فوق العاده مناسب، سهولت انجام کار، بهبود کارایی حین استفاده، کیفیت بالای ابزار و جابجایی آسان و راحت آن است. تخریب تیرچه، سقف و فونداسیون ساختمان، از جمله کاربردهای این ابزار است.

 پیکور بنزینی

پیدا کردن پریز برق در هر شرایطی امکانپذیر نیست و به  همین خاطر هم نمی توان از کار دست کشید راه حل انتخاب یک پیکور بادی یا بنزینی است که در بسیار مواقع استفاده از پیکور بنزینی بهتر است چون قدرت وتوان بیشتری دارند ازدیگر مزایای پیکور بنزینی این است که نگرانی بابت قطع برق و… ندارید  وحتی وسط جنگل هم از آن میتوانید استفاده کنید.

پیکور بیل مکانیکی یا هیدرولیکی

این دسته از پیکورها در سازه هایی که برای تخریب به انرژی بسیار زیادی نیاز دارند، به کار می‌رود. این نوع پیکور نسبت به سایر پیکورها اندازۀ بسیار بزرگ‌تری داشته و اغلب روی بیل‌های مکانیکی و بابکت ها سوار می‌شوند. این کار کمک می‌کند تا بتوان بدون استفاده از مواد منفجره یا کمپرسور سطوح سنگی یا بتونی را تخریب کرد. قدرت تخریب آن ها از پیکور برقی و بادی بیشتر بوده و می توان به صورت یکجا کل فونداسیون یک ساختمان را با آن تخریب کرد. پیکورهای بیل مکانیکی در وزن‌های سنگین نهصد کیلوگرمی تا چهار تنی ساخته شده و عمدتاً در تخریب سنگ‌ها در معادن و راه سازی، ایجاد تونل و تخریب کلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نحوۀ عملکرد این ابزار هم بدین شکل است که روغن هیدرولیکی که در پشت آن قرار گرفته است، به صورت دارکوبی به نقطۀ هدف ما ضربه وارد نموده و با ضربات پی در پی، سنگ‌ها و بتن‌ها را خرد می‌کند. برای اینکه بتوانید این محصول را روی بیل مکانیکی سوار کنید، لازم است تا سوپاپ پایه‌ای تهیه شود که بتواند ابزار را در جای خود محکم نگه دارد. توجه داشته باشید نصب سیستم چکش باید طبق استانداردهای تعریف¬شده صورت بگیرد تا به¬واسطۀ ضربات متعددی که روغن در مدار هیدرولیک ایجاد می‌کند، دستگاه در جای خود ثابت بماند.

کاربرد انواع پیکور

راهنمای خرید پیکور

تا اینجای مطلب توضیح دادیم که پیکور چیست و انواع پیکور را هم بررسی کردیم .شما می‌توانید با توجه به نکاتی که راجع به هر یک از انواع چکش‌های پیکور در بالا گفته شد ابزار مورد نظر خود را خریداری نمایید.قیمت این ابزارها بسته به عملکرد و نوع قطعاتی که در آن ها به کار رفته است، متفاوت بوده و برمبنای این موارد قیمت گذاری می‌شوند؛ بنابراین، در بازار فروش، شما با قیمت‌های مختلفی روبرو خواهید بود.

در زمینۀ تولید چکش‌های تخریب، برندهای مختلفی از سراسر جهان فعالیت می‌کنند که این برندها نیز به نوعی در قیمت یک محصول تأثیرگذار هستند. از معروف ترین برندهایی که چکش های تخریب را تولید می‌کنند، می‌توان به آروا اشاره کرد که در این زمینه بسیار موفق عمل نموده و در ادامه، به معرفی آن می‌پردازیم.

هیلتی چیست؟

نام بزرگترین کمپانی که برای اولین بار چکش تخریب را تولید کرد هیلتی است. این برند در سال ۱۹۴۱ توسط دو برادر در یک کارگاه شخصی تاسیس شد. این دو برادر که اهل لیختن اشتاین بودند در اوایل سال کاری خود موفقیت های چندانی کسب نکردند. اما بعد از آنکه چکش تخریب های خود را ساختند تحول بزرگی در صنعت ایجاد کردند و هیلتی بر سر زبان افتاد.

فرق هیلتی با چکش تخریب و پیکور

هیلتی تنها نام یک برند است که انواع ابزار تخریب را تولید می کند و چون جز اولین تولید کننده ها بودند این نام در ذهن ها ماند و بسیاری از افراد فکرمی کنند یک  ابزار  تخریب جدا گانه است در صورتیکه ابزار های تخریب در سه دسته ی پیکور، بتن کن ، چکش تخریب تقسیم می شوند و برندهای متفاوت ی با با کیفیت بالاتر آن ها در بازار عرضه می کنند.

به طور کلی برای خرید پیکور باید به نکات زیر توجه کنید.

  • قدرت پیکور که متناسب با حجم کارتان باشد
  • وزن دستگاه که عمدتا هرچه دستگاه سنگین تر می شود قدرت آن نیز بیشتر می شود و باید دستگاهی را انتخاب کنید که وزن و قدرت آن توسط شما قابل تحمل باشد
  • توجه به سیستم لرزش گیر دستگاه تا تسلط به هنگام کارتان افزایش یابد
  • انتخاب نوع منبع تغدیه  که بادی یا برقی یا بنزینی باشد برای انتخاب نوع منبع  تغذیه باید به محیطی که قصد انجام کار در آن  را دارید  توجه کنید

 جنس قلم گیر و موتور  و چرخ دنده

عمدتا قلم گیر پیکور ها هگز است و باید به جنس آن توجه ویژه ای شود هم چنین بادی دنده ها سخت کاری شده باشند تا طول عمر بالاتری داشته باشند و موتور نیز دارای سیم پیچی صددرصد مس به همراه نخ بندی باشد تا فرم موتور در دور بالا حفظ شود و تحمل گرمایی بالایی داشته باشد.

خرید و قیمت پیکور آروا

شرکت آروا برند خوش نام داخلی است که توانسته با یک طراحی منحصر به فرد و بسیار قدرتمند و به دلیل راحتی و بازدهی بالایی که در هنگام تخریب سازه‌ها دارد، برای تخریب سطوح سخت، همانند سنگ و بتون ،آسفالت و کف سازه مورد استفاده قرار گیرد. از مدل‌های گوناگونی که تاکنون توسط آروا روانه بازار شده است، می‌توان مدل های ۵۲۵۰ ، ۵۲۵۱ ، ۵۲۵۲ و ۵۲۶۰ به عنوان مدل هایی کاربردی اشاره کرد.

نتیجه گیری:

در این مطلب شرح دادیم که پیکور چیست و همان گونه که اشاره کردیم، پیکورها بر اساس نوع انرژی مصرفی، به دسته بندی‌های متفاوتی مانند پیکورهای بادی، برقی و هیدرولیکی تقسیم می‌شوند. کاربر باید بسته به محیط کار خود و نوع کاربری، ابزار مناسب خود را انتخاب کند؛ برای مثال، در محیطی که امکان استفاده از برق فراهم نیست، پیکورهای بادی بسیار راهگشا هستند یا در صورت تصمیم به تخریب یک بارۀ فونداسیون یک ساختمان، باید از پیکور هیدرولیکی کمک گرفت. همچنین، برای تهیۀ این ابزار در پروژه‌های عمرانی که کارگر مجبور است تا مدت طولانی به استفاده از این ابزارها بپردازد، حتماً به کاربری آسان و سایر فاکتورهای مؤثر بر بهداشت شغلی توجه فرمایید. در نهایت، با توجه به نکاتی که در بالا در مورد ویژگی‌های هر پیکور به طور مفصل شرح داده شد، اقدام به خرید ابزار نمایید.

همجنین اگر به اطلاعات بیشتری جهت خرید پیکور نیاز داشتید می توانید با مشاوران ما در شرکت آروا تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *