نکات کار باپیستوله رنگ پاش

پیستوله وسیله ای است که توسط آن مواد متفاوتی به صورت اسپری به بیرون پرتاب می شوند استفاده از این وسیله می تواند کمک بسیاری به افزایش سرعت در زمان کار کند اما نباید از یاد برد؛ برای کار با این ابزار نکاتی بسیاری را باید رعایت کنید تا کیفیت خروجی کارتان زیاد باشد. برای اینکه بتوانید نکات کار با پیستوله رنگ و …. را به درستی انجام دهید بهتر است اطلاعاتی در رابطه با انواع و اجزای پیستوله داشته باشید.

انواع پیستوله بر اساس مواد قابل پاشش در یک نگاه

  • گازوئیل پاش
  • رنگ پاش
  • قیر پاش
  • سایه پاش
  • کنیتکس پاش
  • ایربراش (قلم رنگ پاش)
  • پیستوله سیفونی (کاسه زیر)
  • پیستول ثقلی یا گرانشی (کاسه رو)

دانلود مقاله

انواع پیستوله براساس منبع تغذیه

انواع پیستوله رنگ پاش

بر اساس منبع تغذیه پیستوله ها در دو مدل برقی و بادی وجود دارند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

 طرز کار پیستوله بادی

در این پیستوله برای پاشش مواد به بیرون نیاز به یک کمپرسور هوا است در اثر فشار هوای تولید شده مواد از طریق نازل به بیرون پرتاب شوند.

طرز کار پیستوله برقی

برای پاشش مواد از داخل پیستوله برقی؛ موتور دستگاه که با برق کار می کند؛ فشار هوای زیادی را در داخل پیستوله ایجاد کرده و مایع رنگ به قطرات ریز یا به صورت پودر تبدیل شده و به بیرون پرتاب می شود.عمدتا مصرف رنگ در پیستوله برقی بیشتر از پیستوله بادی است.

انواع پیستوله رنگ بر اساس ساختار

پیستوله رنگ پاش ها در دو نوع‌HVLP و LVLP وجود دارند. در پیستوله نوع اول از فشار هوا با شدت بیشتر استفاده می شود و در نوع دوم از فشار هوا با شدت کمتر استفاده می شود.

روش تنظیم پیستوله رنگ

از آنجایی که رنگ آمیزی با پیستوله بادی رنگ توسط یک دستگاه نیمه اتوماتیک انجام می شود امکان تنظیم پیستوله تنها با پیچ هایی که بر روی دستگاه وجود دارد انجام می شود و شامل تنظیم سه قسمت می باشد.

پیچ تنظیم مقدار رنگ خروجی

توسط این پیچ مقدار رنگ خروجی مشخص می شود. در اصل استاد رنگ کار با توجه به نوع رنگ و غلظت آن با سفت یا شل کردن این پیچ مقدار خروجی رنگ تعیین می کند.

پیچ تنظیم میزان فشار هوا خروجی

این پیچ بر روی دستگاه های قدیمی وجود ندارد؛ اما نحوه کار آن در دستگاه های جدید اینگونه است که برای کم و زیاد کردن فشار هوای کمپرسور در زمان خروج کاربرد دارد و می توان مقدار فشار خروجی را با توجه به فاصله و موارد دیگر تنظیم کرد

 پیچ تنظیم گستره پاشش رنگ

حتما با اسپری های تمیز کننده سطوح کار کرده اید که می توانید در جایی پرتاب مستقیم باشد و در جایی دیگر ماده به صورت پخش پرتاب شود.

حتما باید فشار خروجی هوا را متناسب با سایز پاشش رنگ انتخاب کنید در واقع هر چه عرض پاشش رنگ را بیشتر می کنید باید شدت فشار را بیشتر کنید.

نحوه استفاده از پیستوله رنگ

نحوه استفاده از پیستوله رنگ پاش

یستوله بادی رنگ به عنوان یکی از ابزار بادی و پنوماتیک شناخته می شود. نحوه استفاده از پیستوله رنگ در عین سادگی دارای نکات  بسیار مهمی است تا بتوانید رنگ یک دستی داشته باشید به طور کلی برای نحوه استفاده از پیستوله رنگ پاش بسیار به سطحی که قرار است آن را رنگ آمیز کنید ارتباط دارد و شما باید با توجه به جنس سطح خود به موارد زیر توجه کنید.

نگه داشتن پیستوله در زوایه درست

شما می توانید سر پیستوله را به سمت بالا یا به سمت پایین یا مستقیم نگه دارید و این بستگی به سطح شما دارد و نوع رنگی که می خواهید بزنید دارد و در هر مدل نگه داشتن باید توجه کنید که رنگ شره نکند.

جهت حرکت دست شما

برای رنگ کردن ارتفاع، طول یا عرض بهتر است حرکت دستتان صاف و بدون لرزش باشد و در یک خط حرکت کند برای رنگ آمیزی سطوح عرض و طول نیز می توانید حرکت دستتان به صورت نیم دایره باشد. اما توجه کنید در رنگ آمیزی به صورت نیم دایره رنگ یک دست پاشیده نمی شود و برای رنگ کردن ارتفاع هم می توان یک مکان را رنگ کرد و به قسمت بالاتر رفت یا اینکه به صورت رفت برگشتی از بالا به پائین را رنگ کنید.

انتخاب فاصله مناسب

با توجه به نوع سطح، فشار هوای خروجی، میزان درجه پاشش باید فاصله مناسب را انتخاب کنید اگر فاصله کم باشد  رنگ شره می کند و اگر فاصله زیاد باشد ممکن است نقاطی خالی از رنگ باشند پس تعیین فاصله بسیار مهم است.

آموزش کار با پیستوله

نحوه کار با پیستوله را در بالا گفتیم اما برای اینکه خروجی کار خوبی داشته باشید بهتر است برای اموزش کار با پیستوله اقدام کنید.

فوت کوزه گری برای کار با پیستوله

  • برای اینکه کیفیت خروجی کارتان افزایش یابد باید کارهای زیر را قبل و بعد از کار با پیستوله انجام دهید.
  • اگر از پیستوله بادی استفاده می کنید حتما کمپرسور هوا را به طور کامل پر کنید و دستگاه استراحت کافی داشته باشد.
  • در مسیر خروجی هوا از کمپرسور استفاده از فیلتر ضروری است تا ذرات آب و روغن از داخل کمپرسور وارد پیستوله نشود.
  • حتما پیستوله رنگ را قبل و بعد انجام کار تمیز کنید. در هنگام کار با پیستوله باید آن را پاکسازی کنید چه بعد و چه قبل از کار با پیستوله تا رنگ یکنواختی داشته باشید.
  • در زمان کار با پیستوله حتما باید از هواکش های قوی استفاده کنید چون بوی رنگ بسیار زیاد است و اگر از رنگ های پر خطر استفاده شود امکان آسیب به ریه های شما افزایش می یابد.
  • حتما سطح کار را باید سنباده بزنید و آن را از گردوغبار پاکسازی کنید.
  • حتما رنگ را به نسبت تعیین شده با رقیق کننده ها مخلوط کنید.
  • تست کردن پیستوله قبل از شروع به کار تا از سالم بودن نحوه کار آن اگاه شوید.
  • تاثیر دمای محیط و و دمای رنگ توجه کنید این دو عامل بسیار بر روی کیفیت خروجی کار شما تاثیر می گذارد. علت نپاشیدن رنگ در پیستوله برقی و بادی
  • از فیلتر و صافی در زمان ریختن رنگ در مخزن و ورود هوا به داخل پیستوله استفاده کنید.

اصلی ترین علت نپاشیدن رنگ در پیستوله بادی و برقی

خشک شدن رنگ داخل کمپرسور است. البته  دلایل بسیار دیگری نیز  می تواند دشته باشد اما اگر به نکات گفته شده توجه کنید مسلما با کیفیت بهتری می توانید رنگ آمیزی کنید.

کلام آروا

آروا تنوع وسیعی از پیستوله های بادی و برقی را در ظرفیت مخزن ها و توان های متفاوت در بازار عرضه کرده است و شما می توانید برای خرید این پیستوله ها به مراکز خرید آروا در سراسر ایران مراجعه کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!