اره زنجیری چیست؟

اره زنجیری چیست؟

اره زنجیری چیست ابزاری است که متشکل از یک موتور محرک و یک زنجیر تیغ دار که حول یک ورق فلزی به اسم ساطور می چرخد و عملیات برش چوب را انجام می دهد. عملکرد این ابزار به این صورت است که نیروی گشتاور موتور به زنجیر منتقل شده و باعث گردش آن به دور ساطور خواهد شد و حاصل برخورد زنجیر اره با چوب باعث بریده شدن آن خواهد شد . معمولا ابزار آلات که عملیات برش را انجام می دهند از جمله فرز، پروفیل بر و … دارای محافظ می باشند اما در اره این محافظ وجود ندارد از این رو اره زنجیری یکی از خطرناک ترین ابرار آلات اختراع شده به دست بشر می باشد . اره های زنجیری دارای موتور دو زمانه هستند که به وسیله ی آن نیروی گشتاور موتور توسط کاربر قابل کنترل می باشد، مانند موتور ماشین و یا موتور سیکلت ها. این ابزار معمولا دارای دو نوع اصلی یعنی اره برقی و اره موتوری (بنزینی) هستند که این دسته بندی متناسب با نوع سوخت و نیروی مصرفی آن ها می باشد .

کاربرد اره زنجیری

اره زنجیری ابزاری است که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد که از جمله محل هایی که اره در آن کاربرد دارد به موارد زیر می توان اشاره نمود:

  • نجاری
  • باغبانی
  • آتش نشانی
  • مجسمه سازی
  • و بعضا برای بریدن عادی چوب
 

راهنمای استفاده از اره زنجیری

اره زنجیری وسیله ای است که در آن حرکت زنجیر برنده با نیروی یک موتور (برقی یا احتراقی) بر روی یک صفحه نگهدارنده به نام تیغه راهنما، امکان برش چوب را به وجود می آورد. اره زنجیری برای انجام کارهایی مانند هرس کردن درختان میوه،بریدن درختان خشک،هرس درختان ،قطع و انداختن درخت در جنگل یا مزارع تولید چوب، تهیه هیزم از درختان و سرشاخه ها از این ابزاربه کار می رود.

انواع اره زنجیری یا موتوری

بر اساس کارایی هایی که دارای ابعاد و ظرفیت های مختلفی می باشند، بر اساس این سه نوع اصلی اره زنجیری عبارتند از:

۱. اره موتوری برای کار در جنگل

این اره زنجیری برای انجام کار های جنگل داری مانند شاخه زنی و انداختن درخت مناسب می باشد و قدرت لازم را برای انجام کار جنگل داری را دارا می باشد.

۲. اره موتوری ویژه برای هرس

این نوع از اره های دارای موتوری هستند که توان محدود می باشد و برای انجام کار های مورد نیاز برای درختان سرپا مانند هرس و یا تهیه هیزم به کار می رود.

۳. اره موتوری دسته بلند

این نوع از اره زنجیری ویژه برای انداختن درخت است و دارای موتوری قدرتمند و با توان بالا می باشد. اره زنجیری از نظر تامین توان محرک به دو دسته ی اره زنجیری با موتور احتراقی و اره زنجیری با موتور برقی تقسیم می شود تفاوت این دو نوع در بخش اجزای اره زنجیری توضیح داده خواهد شد .

اجزای سازنده اره زنجیری

اره زنجیری از دو قسمت اصلی بدنه و واحد برش تشکیل شده است. عمل برش در اره زنجیری به وسیله زنجیری که دارای تیغه های کوچک و تیز است تشکیل میشود بدنی اره شامل موتور، اهرم ها و تجهیزات کنترل کننده ایمنی می باشد منبع تامین توان اره زنجیری معمولا موتور احتراقی یا موتور برقی واحد برش از دو قسمت اصلی زنجیر و تیغه راهنما تشکیل شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *