رطوبت گیر پمپ باد چیست

ابزار آلات بادی و کمپرسور ها از جمله وسایلی هستند که در صنایع مختلف و مشاغل مربوطه از آنها استفاه می شود و به عبارتی می توان گفت جزء ابزار های ضروری هستند. یکی از وسیله های جانبی و کمکی در این ابزار ها فیلتر دوقلو است که در اصل کمک می کند تا رطوبت وارد دستگاه نشود. رطوبت گیر پمپ باد به ابزارآلات این کمک را می کند تا طول عمر بالایی داشته باشند و از ورود رطوبت و ذرات معلق به درون ابزار بادی ممانعت می کند. فیلتر دو قلو همانطور که گفتیم یک وسیله کمکی است و به پمپ باد وصل می شود .در این مطلب می خواهیم ببینیم که رطوبت گیر پمپ باد چیست  و به تمام زوایا و موضوعاتی که در این زمینه و شناخت هرچه بهتر رطوبت گیر کمپرسور هوا کمک می کند نیز بپردازیم. در ادامه با آروا همراه باشید تا درباره رطوبت گیر پمپ هوا بیشتر بدانیم و اینکه فیلتر دوقلو چیست و چه کاربرد هایی دارد و انواع آن کدام است.

رطوبت گیر پمپ باد چیست؟

رطوبت گیر پمپ باد یا فیلتر دوقلو یک وسیله کمکی است که به پمپ باد وصل می شود و از ورد ذرات معلق و رطوبت به داخل ابزار بادی جلوگیری می کند. این وسیله دارای انواع مختلفی است که در کل دارای یک مکانیزم کاری هستند و از ورود رطوبت هوا، زنگ زدگی و پوسیدگی مخزن کمپرسور و ذرات ریز معلق ممانعت می کنند. همانگونه که از نام رطوبت گیر پمپ باد مشخص است علاوه بر جلوگیری از ورود رطوبت در محافظت از دستگاه نیز موثر است و در کل باعث افزایش طول عمر پمپ باد نیز می شود.

فیلتر دو قلو دارای دو قسمت یعنی ورودی و خروجی است و هنگامی که هوا و باد وارد رطوبت گیر کمپرسور باد می شود در داخل مخزن فیلتر شده و یک هوای صاف و بدون مواد ریز و رطوبت از خروجی آن بیرون می آید. رطوبت گیر پمپ باد دارای کاربرد ها و انواع مختلفی است که در ادامه این مطلب به کاربرد آن و انواع فیلتر دوقلو اشاره کرده و به توضیح آنها می پردازیم.

کاربرد فیلتر دوقلو

فیلتر دوقلو در واقع نقش صافی و فیلتر کردن رطوبت و مواد ریز را دارد و به طور کلی این وسیله برای سلامت دستگاه است و با توجه به اینکه در طول زمان استفاده، در کمپرسور آب جمع می شود فیلتر دوقلو کمک می کند تا این رطوبت ها هنگام خروج از پمپ باد خارج شوند و در آخر رطوبت و ناخالصی های موجود  وارد ابزار های بادی مانند میخکوب ،منگنه کوب ،پیستوله رنگ نشود.

انواع رطوبت گیر پمپ باد چیست ؟

برای جلوگیری از ورود ذرات ریز و رطوبت به داخل دستگاه های بادی از انواع رطوبت گیر پمپ باد استفاده می شود و در کل هر کدام از این انواع در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. انواع فیلتر دوقلو که در پمپ باد یا کمپرسور مورد استفاده قرار می گیرد را در زیر معرفی و توضیح می دهیم تا به یک شناخت اجمالی در این زمینه برسیم.

    • میکرو فیلتر: این وسیله از دقت بالایی برخوردار است و قادر است بیشترین رطوبت و ذرات را فیلتر کند و از رطوبت گیر میکروفیلتر در کمپرسو و پیستوله های ایر براش استفاده می شود.

میکرو فیلتر

    • دوقلو: فیلتر دوقلو از انواع رطوبت گیر پمپ باد است و قادر است رطوبت و روغن را فیلتر کند.
    • تک قلو: فیلتر تک قلو قادر است فقط رطوبت را فیلتر کند.

رطوبت گیر پمپ باد تک قلو

مزایای استفاده از فیلتر دو قلو

با توجه به اینکه استفاده از فیلتر هوا موجب افزایش طول عمر دستگاه و خروجی باد تمیز می شود به خاطر همین نیاز است که مزایای استفاده از فیلتر هوا را بیشتر بدانیم که موجب جلوگیری از ورود رطوبت، جلوگیری از زنگ زدگی و پوسیدگی مخزن و جلوگیری از ورود ذرات ریز و گرد غبار به ابزار بادی می شود و با تزریق روغن نیز میتواند به سلامت ابزار بادی کمک کند. در ادامه این بحث هرکدام از این مزایا را با توجه به مزیت هایی که برای ابزار بادی و کمپرسور دارد بیان می کنیم.

جلوگیری از ورود ذرات معلق:

با توجه به اینکه در هوا ذرات معلق وجود دارد و هنگام پر شدن کمپرسور ممکن است وارد مخزن شود از فیلتر دو قلو استفاده می شود تا مانع از ورود این ذرات به داخل ابزار آلات بادی شود.به عنوان مثال هنگام خروج باد ممکن است گرد و غبار از کمپرسور خارج شود و این ناخالصی ها وارد پیستوله رنگ شود.پس استفاده از رطوبت گیر فیلتر هوا از این ذرات و ورود آنها به ابزار های بادی جلوگیری می کند که در نهایت در افزایش طول عمر کمپرسور وپیستوله نیز مفید و تاثیر گذار است.

جلوگیری از ورود رطوبت:

رطوبت هوا در اثر گرما بخار شده و تبدیل به قطرات می شود و این قطرات در مخزن کمپرسور جمع می شوند و موجب می شوند که گرمای دستگاه افزایش یافته و راندمان کار را پاییین می آرود و ممکن است باعث از کار افتادن دستگاه نیز شود.همچنین هنگامی که رطوبت هوا گرفته شود فشار هوای خالص و بدون رطوبت وارد ابزار بادی می شود و در نتیجه از آسیب رسیدن به دستگاه های بادی جلوگیری می شود.

جلوگیری از زنگ زدگی و پوسیدگی:

زمانی که قطرات در مخزن جمع می شوند این اتفاق پیش می آید که به مرور زمان دستگاه دچار زنگ زدگی و پوسیدگی شود و این پوسیدگی ممکن است کف مخزن را نیز سوراخ کند.

اگر هوا و رطوبت وارد کمپرسور شود چه اتفاقی می افتد ؟

کمپرسور باد

هوا و رطوبت از جمله مواردی هستند که ممکن است وارد کمپرسور و مخزن آن شوند و در بلند مدت با جمع شدن آن به مخزن آسیب وارد کنند. رطوبت وارد شده در مخزن کمپرسور باعث پوسیده شدن می شود و در نتیجه این پوسیدگی سبب می شود که گرمای سیستم بیش از حد زیاد شود و در نتیجه به کل سیستم و همچنین ابزار بادی آسیب می رساند . استفاده از فیلتر دوقلو می تواند از این مشکلات و آسیب ها جلوگیری کند.

رطوبت گیر پمپ باد چگونه عمل می کند ؟

نحوه عملکرد رطوبت گیر پمپ باد به این صورت است که زمانی که رطوبت وارد فیلتر میشود در دو حالت این رطوبت از بین می رود.بدین صورت که توسط سیستم خشک کن از بین رفته و یا اینکه رطوبت در فیلتر جمع شده و سپس توسط شیر تخلیه از دستگاه خارج می شود.

اجزای تشکیل دهنده رطوبت گیر پمپ باد چیست ؟

اجزای تشکیل دهنده رطوبت گیر پمپ باد در کل یک سیستم واحدی را به وجود می آروند که باعث می شود تا فیلتر دو قلو کار کرده و از ورود رطوبت و مواردی که ممکن است به ابزار آسیب بزند جلوگیری کند. هر کدام از این اجزا وظیفه ای دارند و در کل به صورت یک وسیله کمکی مفید کار کرده و در نحوه کار با کمپرسور و افزایش طول عمر دستگاه نیز موثر است. در زیر به اجزای رطوبت گیر کمپرسور باد اشاره می کنیم.

اجزای تشکیل دهنده فیلتر دوقلو

  • واحد روغن
  • مانومتر یا گیج
  • فیلتر رطوبت گیر
  • نازل خروج آب
  • بدنه

بیشتر بخوانید : مانومتر چیست و چه کاربردی دارد؟


طریقه نصب رطوبت گیر پمپ باد

رطوبت گیر پمپ باد نیز مانند دیگر وسایل کمکی در ابزارآلات نیاز به نصب کردن دارد که در این قسمت طریقه نصب رطوبت گیر پمپ باد را توضیح می دهیم. برای نصب فیلتر دوقلو روی کمپرسور ابتدا باید شیر های اطمینان را چک کنیم که بسته باشند و همچنین از بسته بودن دریچه تخلیه روی کمپرسور مطمئن شویم تا بتوانیم ورودی فیلتر دو قلو را روی خروجی کمپرسور نصب کنیم که نیاز است از بسته بودن شیر اطمینان و شیر خروجی مطمئن شویم تا طریقه نصب را به درستی انجام دهیم. ذکر این نکته مهم است که نوع فیلتر با توجه به نوع کاری که قرار است انجام دهیم باید متناسب باشند و نکته مهم دیگر اینکه مراحل نصب رطوبت گیر کمپرسور هوا باید با دقت تمام انجام شود تا به خوبی روی خروجی فشار هوا نصب شود.

تنظیم فیلتر دوقلو

تنظیم فیلتر دوقلو برای این است که میزان فشار خروجی را تنظیم کنیم و برای این کار باید با کمک ولوم که روی دستگاه است و با توجه به نوع کاری که قرار است انجام دهیم و میزان فشار خروجی که مورد نظر است رطوبت گیر پمپ باد را تنظیم می کنیم و این تنظیم کردن در قالب عدد روی گیج نمایش داده می شود. فیلتر دوقلو آروا دارای فشار خروجی ۳ تا ۶ بار است.

بهترین دستگاه رطوبت گیر پمپ هوا

برای انتخاب بهترین دستگاه رطوبت گیر هوا باید فاکتور های مهمی را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم یک دستگاه مناسب و ایده آل را در اختیار داشته باشیم البته ذکر این نکته نیز ضروری است که یکی دیگر از معیار های انتخاب بهترین فیلتر دو قلو این است که بدانیم دستگاه را مناسب با چه کاری قرار است انتخاب کنیم. اما در حالت کلی جنس فیلتر دوقلو، نوع کمپرسور و خروجی فشار باد نیز از جمله موارد مهمی است که می تواند ما را در انتخاب بهترین رطوبت گیر کمپرسور هوا کمک کند. فیلتر دوقلو آروا از جمله ابزار هایی است که با توان بالا و استفاده از بهترین متریال ها در ساخت انواع آن می تواند گزینه مناسبی باشد و می توانید مشخصات و ویژگی های این محصول را در سایت آروا مشاهده کنید.

کلام آروا: دانستیم که رطوبت گیر پمپ باد چیست .پس به طور کلی می توان گفت که یک وسیله کمکی است که از ورود رطوبت و گرد و غبار ها به دستگاه ابزار بادی جلوگیری می کند و در نهایت در افزایش طول عمر دستگاه و کمپرسور نیز بسیار مفید و موثر است. برای راهنمایی های بیشتر و کسب اطلاعات کاربردی در زمینه رطوبت گیر کمپرسور هوا می توانید با همکاران ما در آروا تماس حاصل نمایید.

همچنین می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات در زیر همین مطلب نیز مطرح کنید(سوالات و نظرات شما به سرعت منتشر می شوند)

۱۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *