تفاوت کارواش ذغالی و دینامی

زمانی که کلمه کارواش را می شونید ناخود آگاه به یاد کارواش هایی که در سطح شهر برای شست شوی خودرو وجود دارند؛ می افتید اما باید بدانید دستگاه کارواش وسیله ای است که می توانید آن را برای خانه خود نیز تهیه کنید. انواع کارواش ها بسیار متنوع و متفاوت هستند این تفاوت ها در قدرت موتور، ابعاد دستگاه، نوع موتور و… می باشد. یکی از رایج ترین دسته بندی ها برای کارواش ها بر اساس نوع موتور است که بر این اساس می توان آن ها را به دو دسته کارواش دینامی و کارواش ذغالی تقسیم کرد برای اینکه بتوانید کارواش خانگی مناسب خود را خریداری کنید باید تفاوت کارواش ذغالی و دینامی را بدانید و سپس با مقایسه کارواش ذغالی با دینامی تصمیم بگیرید برای کاری که قصد انجام آن را دارید کدام یک از کارواش ذغالی یا دینامی بهتر هستند.

قبل از اینکه بخواهیم تفاوت کارواش ذغالی با دینامی را توضیح دهیم باید در رابطه با موتور های ذغالی و دینامی اطلاعات کافی به شما بدهیم تا شناخت بهتری نسبت به کارواش ذغالی یا دینامی داشته باشید. این راهنما و بررسی تفاوت ها به شما برای خرید کارواش خانگی کمک شایانی می کند.

موتور دینامی :

 دینام وسیله ای است که کاربرد بسیاری دارد که از جمله موارد استفاده آن می توان به خودرو ها اشاره کرد.موتور های دینامی با توجه به منبع تغذیه خود به دونوع موتور القایی تک فار و موتور القایی سه فاز تقسیم می شوند و در تعداد سیم پیچ ها و اجزای داخلی تفاوت های جزیی نیز با یکدیگر دارند.دینام ها اجزای مختلفی دارند که برای درک بهتر عملکرد آن ها در کارواش ها باید اجزای آن را بشناسید.

استاتور :

استاتور

استاتور یکی از قسمت های مهم دینام است که به آن بالشتک نیز می گویند و از دو قسمت هسته و سیم پیچ ها تشکیل شده است. در قسمت هسته چندین لایه آهنی نازک شیار دار و عایق شده توسط پرچ یا خار روی هم قرار می گیرند و شکل یک حلقه دایره ای شکل توخالی را ایجاد می کنند که دسته سیم پیچ ها درون آن حلقه جای گذاری می شوند. سیم پیچ ها نیز از جنس مس یا الومینیوم هستند که به صورت دسته ای در لابه لای شیار های هسته پیچیده می شوند.هر دسته از سیم پیچ ها در سه یا چهار نقطه به یکدیگر متصل می شوند و به طور کلی تعداد سیم پیچی ها و جنس آن ها در هر دسته موجب ایجاد تنوع در موتور های دینامی می شود.

روتور :

روتور

روتور را با نام دیگری به اسم آرمیچر نیز میشناسند که یک قطعه مغناطیسی به حساب می آید و در مرکز دینام قرار می گیرد که وظیفه اصلی آن نیز تولید انرژی مغناطیسی است. روتور شامل یک محور اصلی است که به آن شفت می گویند و عمدتا از جنس فولاد می باشد و هم چنین یک پوسته ی آهنی که به صورت تکه های مستطیلی روی محور اصلی قرار می گیرد. در بسیاری از آرمیچر های موتورهای القایی سیم پیچی وجود ندارد و به صورت هسته ای می باشند.

رگلاتور:

یکی دیگر از قسمت ها در موتور دینامی رگلاتور است که وظیفه آن کنترل جریان ورودی به آرمیچر می باشد .به طور کلی توان الکتریکی که استاتور تولید می کند وابسته به نیروی مغناطیسی تولید شده توسط ارمیچر است و کنترل جریان ورودی به ارمیچر یا همان روتور تاثیر غیر مستقیم در توان خروجی دستگاه دارد.

واحد یکسو کننده:

نام دیگر واحد یکسو کننده دیود نیز می باشد که جریان خروجی متناوب استاتور ( جریان AC ) با عبور از این دیود ها به جریان ثابت DC تبدیل می شود. تعداد دیود های به کار برده شده در دینام ها متفاوت است و به تعداد خروجی ها از استاتور وابسته است.

به طور کلی به دلیل عبور جریان با دمای بالا ،دیود ها روی صفحات خنک کننده هیت سینک نصب می شوند.

موتور ذغالی :

موتور ذغالی

همان طور که از نام این موتور مشخص است به موتور هایی که دارای ذغال هستند موتور ذغالی می گویند. موتور های ذغالی شباهت بسیاری به موتور های القایی دارند اما تفاوت هایی نیز دارند یکی از این تفاوت ها مرتبط با روتور یا ارمیچر است به طوری که در مدل ذغالی ارمیچر دارای سیم پیچی می باشد، در صورتی که آرمیچر موتورهای دینامی بیشتر به صورت هسته ای هستند هم چنین کموتاتور یکی از اجزایی است که فقط در موتورهای ذغالی وجود دارد و به طور کلی وظیفه اصلی کموتاتور یا کالکتور همان انتقال جریان بین قسمت ثابت و متحرک به کمک ذغال و تغییر جهت جریان خروجی روتور است.

نحوه عملکرد موتور دینامی (القایی) در کارواش

یک کارواش از اجزای مختلفی شامل موتور ، پمب آب ، شلنگ فشار قوی ، نازل و…. تشکیل شده است . وظیفه موتور در کارواش به حرکت درآوردن پمب آب است و زمانی که از موتور دینامی در کارواش استفاده می شود جریان AC بعد از عبور از استاتور تبدیل به نیروی الکترومغناطیس می شود و سپس بر اثر میدان های متقابل روتور و استاتور ، روتور شروع به چرخش کرده و موتور دستگاه شروع به کار می کند و در نهایت انرژی الکتریکی موجب حرکت مکانیکی می شود تا فشار آب خروجی افزایش یابد.

نحوه عملکرد موتور ذغالی (براش) در کارواش

حال اگر بخواهیم نحوه عملکرد موتور های ذغالی را در کارواش ها توضیح دهیم به این صورت است که جریان مستقیم از طریق ذغال به روتور منتقل می شود که همین موضوع باعث تماس مستقیم ذغال با روتور درحال چرخش می شود و مشکلات بسیاری از جمله افزایش اصطکاک ، جرقه الکتریکی و… را ایجاد می کند.

زمانی که می خواهیم به مقایسه کارواش ذغالی با دینامی بپردازیم بسیار مهم است که کاملا اصولی در رابطه با ساختار داخلی آن ها اطلاعات داشته باشیم.سعی کردیم در ابتدای مقاله اطلاعات مفیدی را در رابطه با ساختار داخلی آن ها در اختیار شما بگذاریم این اطلاعات مرتبط با نوع موتور داخلی آن ها می باشد که در دو نوع موتور های دینامی و ذغالی هستند. سپس در رابطه با نحوه عملکرد این دو نوع موتور در کارواش ها توضیحاتی دادیم تا به راحتی تفاوت کارواش های دینامی با ذغالی را درک کنید و بتوانید این دو نوع کارواش را مقایسه کنید و یکی از آن ها را انتخاب کنید.

تفاوت کارواش ذغالی و دینامی

شاید بودن یا نبون یک جفت ذغال در موتور از نظر شما اهمیتی نداشته باشد اما همین جز کوچک باعث ایجاد تفاوت کارواش ذغالی با دینامی می شود. این تفاوت ها تنها به یک یا دو مورد ختم نمی شوند بلکه در موارد بسیاری تفاوت دارند که در ادامه تمام این موارد را به همراه علت های آن بررسی می کنیم.

مقایسه کارواش ذغالی با دینامی

طول عمر :

طول عمر یکی از ویژگی های مهمی است که بین کارواش دینامی با کارواش ذغالی تفاوت ایجاد می کند. در کارواش های ذغالی ، بین روتور و ذغال اصطکاک ایجاد می شود و این اصطکاک موجب فرسایش بیشتر و کاهش طول عمر نهایی دستگاه می شود.

صدا و لرزش :

با توجه به وجود ذغال و تماس آن با روتور در کارواش های ذغالی صدا و لرزش بیشتری ایجاد می شود زیرا این تماس موجب افزایش اصطکاک می شود و زمانی که اصطکاک افزایش می باید دو قطعه در تماس با یکدیگر دچار سایش می شوند و تولید صدای بیشتری می کنند اما نبود ذغال در کارواش های دینامی موجب کاهش اصطکاک و درنتیجه کاهش فرسایش می شود و در نتیجه صدا و لرزش کمی تر دارند.

توانایی و قدرت :

با توجه به قدرت موتور توانایی و قدرت در هر کارواشی با کارواش دیگر جدا از اینکه ذغالی یا دینامی است ؛ متفاوت می باشد اما اگر بخواهیم در شرایط یکسان آن ها را مقایسه کنیم باید بگوییم کارواش های دینامی قدرتمند تر هستند زیرا همان اصطکاک بین ذغال و روتور در دور بالا باعث هدر رفت انرژی و گرم شدن موتور می شود که در نهایت علاوه بر اینکه طول عمر موتور کاهش پیدا می کند توانایی و قدرت آن نیز کمتر می شود.

اندازه و وزن :

تا به این جا هر مزیتی را که مطرح کردیم مربوط به کارواش های دینامی بود اما اگر بخواهیم در رابطه با اندازه و وزن دستگاه صحبت کنیم باید بگوییم چون ساختار موتورهای دینامی پیچیده تر است در نتیجه اندازه و وزن بیشتری نیز دارند و درکل کارواش های ذغالی اندازه و وزن کمتری دارند درنتیجه به راحتی می توان آن ها را حمل و جابه جا کرد.

هزینه تعمیرات :

زمانی که قصد بررسی هزینه تعمیرات را داریم بسیار مهم است که محصول ما چه کارواش ذغالی باشد چه کارواش دینامی گارانتی داشته باشد زیرا داشتن گارانتی باعث می شود هزینه های جانبی کاهش یابد و نیازی به بررسی این مورد برای مقایسه این دو کارواش نباشد .به همین جهت شرکت آروا برای تمام محصولات خود از جمله کارواش های ذغالی و دینامی گارانتی بلند مدت در نظر گرفته است اما اگر بخواهیم در این زمینه نیز این دو دستگاه را با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که در کارواش های ذغالی به علت وجود فرسایش بیشتر تعداد دفعاتی بیشتری نیاز به بررسی و تعمیر دارند اما هزینه این تعمیرات و بررسی کم است اما در کارواش های دینامی به دلیل پیچیدگی موتورهای دینامی ، هزینه تعمیرات زیاد است اما خیلی کم نیاز به تعمیر پیدا می کنند.

میزان استفاده از آب :

میزان استفاده از اب در کارواش ها به عواملی بسیاری بستگی دارد اما اگر بخواهیم در شرایط یکسان آن ها را بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که کارواش دینامی مصرف آب بیشتری دارند زیرا موتورهای دینامی قدرت بیشتری نسبت به موتور های ذغالی دارند و در نتیجه منجر به مصرف اب بیشتری می شود.

قیمت :

با توجه به اینکه پیچیدگی و قدرت کارواش های دینامی بیشتر است مسلما در زمان خرید از کارواش های ذغالی گران تر هستند البته در مواردی نیز کارواش های ذغالی وجود دارند که گران تر هستند. باید بدانید به همین راحتی نمی توان قیمت این دو کارواش را مقایسه کرد زیرا باید برند ، قدرت موتور ، سیستم و تکنولوژی های استفاده شده و خیلی ویژگی ها دیگر که بر روی قیمت محصول اثر می گذارند یکسان باشند از همین رو اگر گفته شد که کارواش های دینامی از کارواش های ذغالی گران تر هستند مقایسه آن ها در شرایط یکسان انجام شده است.

کاربرد :

یکی از اساسی ترین تفاوت ها که حتما باید قبل از خرید کارواش بررسی شود تفاوت در کاربرد این دو  دستگاه می باشد اما از آن جایی که کارواش ها تنوع بسیاری در ظاهر و قدرت دارند نمی توان به طور دقیق تفاوتی در کاربرد برایشان مشخص کرد. اصولا چون توان و قدرت کارواش ها ی دینامی بیشتر است برای کارهای صنعتی و بزرگ استفاده می شوند و کارواش های ذغالی چون سبک هستند و قدرت کمتری دارند برای کار های خانگی استفاده می شوند اما با همه این تفاسیر می توانید کارواش های دینامی ای را نیز بخرید که برای کارهای خانگی نیز مناسب هستند و خرید آن ها بسیار به صرفه تر  است به این دلیل که طول عمر بیشتری دارند.


بیشتر بخوانید : تفاوت بین کارواش صنعتی و کارواش خانگی چیست؟


کارواش دینامی یا ذغالی

راهنمای خرید کارواش ذغالی یا دینامی

زمانی که شما قصد خرید یک کارواش را دارید اهمیت ندارد که چه نوع کارواشی را خریداری می کنید زیرا چه کارواش ذغالی و چه کارواش دینامی خریداری کنید باید به نکات زیر توجه کنید :

  • توان و قدرت کارواش
  • فشار اب ورودی و خروجی دستگاه
  • حجم خروجی آب
  • نوع موتور
  • مدت زمان روشن بودن دستگاه
  • بررسی توانایی مکش دستگاه
  • موجود بودن لوازم و قطعات جانبی دستگاه
  • نوع شلنگ و لانس
  • دمای اب قابل استفاده در کارواش
  • نوع مواد شوینده قابل استفاده
  • قیمت مناسب
  • مارک و برند بودن دستگاه

کارواش ذغالی بهتر است یا دینامی ؟

اینکه بخواهیم به طو ردقیق مشخص کنیم بین کارواش ذغالی یا دینامی کدام یک بهتر هستند امکان پذیر نیست زیرا هر کدام از آن ها مزیت و کاربرد های مخصوص به خود را دارند به همین جهت بهتر است با توجه به مطالب گفته شده و همچنین مقایسه کارواش ذغالی با دینامی انتخاب  خود را انجام دهید . در جدول زیر به مقایسه کارواش ذغالی و دینامی پرداخته ایم .

ویژگی های مقایسه ای نسبت بهم کارواش ذغالی کارواش دینامی
قدرت موتور کم تا متوسط متوسط تا زیاد
طول عمر کم زیاد
سرو صدا زیاد کم
کاربرد خانگی دارد دارد
کاربرد صنعتی ندارد دارد
وزن دستگاه سبک متوسط تا سنگین

کلام آروا

سعی کردیم تمام نکات تفاوت کارواش ذغالی با دینامی را برایتان شرح دهیم تا به راحتی به مقایسه کارواش ذغالی با دینامی بپردازید اما اگر هم چنان سوالاتی در ذهنتان وجود دارد می توانید با تماس با آروا یا مراجعه به نمایندگی های ما در سراسر کشور از مشاوره رایگان قبل ازخرید آروا استفاده کنید و سپس اقدام به خرید کارواش مورد نیاز خود کنید از یاد نبرید که در کنار شما هستیم تا در مسیر موفقیت گام بردارید. ( آروا ابزار موفقیت )

۸ دیدگاه

  • باسلام،متشکریم اززحمات وتلاش شرکت معظم اروا،و مجموعه پرسنلی.پیشنهاد،اگر بتوان ابزار آلات کشاورزی وبازسازی مثل موتور پمپهای سمپاش برقی ،دینامی،بنزینی و علف زنهای برقی باکیفیت و ابزار دیگر تولید کنید،دیگر نیازی به واردات ازتایوان ژاپن،چین،کره نخواهد بود.البته اقلام با کیفیت عالی و قیمت مناسب.دوم پیشنهاد آموزش پرسنل وفروشندگان محصولات اروا، احترام مشتری مداری .باآرزوی موفقیت برای تمامی تولید کنندگان با کیفیت ایران زمین

    • درود بر شما
      آروا روز به روز به سبد محصولات تولیدی خود می افزاید تا محصول مورد نیاز شما مصرف کنندگان را با کیفیت بالا تامین نماید.
      روزی خواهد رسید که نیازی به واردات از دیگر کشور ها نخواهیم داشت.
      از پیشنهادات شما همراه گرامی مچکریم!

  • سلام می خواستم بدانم که قطعات دستگاه موجود است و شرکت های دیگر هم قطعاتش می خورد یا خیر (جدا از بحث گارانتی )چون که بحث تعمیرات برای خرید برای من مهمتر از گارانتی است ممنون می شود به من یگویید

    • درود بر شما
      قطعات دستگاه های جدید موجود می باشد. شما در مورد هر محصول که خواستید تماس بگیرید و این مورد رو سوال کنید تا پاسخ دقیق به شما بدهند. برای بحث تعمیرات هیچ مشکلی وجود ندارد و خدمات پس از فروش آروا در خدمت شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *