آشنایی با چسب 123

چسب ۱۲۳ آروا این تولید کشور ایران می باشد. چسب های ۱.۲.۳ آروا دارای قدرت و کیفیت بی نظیری می باشند. این چسب ها در قطعات مختلف چوبی ،انواع فلزات،قطعات چرم،تکه های سرامیکی،قطعات سفالی،پلاستیک،انواع جواهرات و مصارف دیگری از جمله مصارف تزیینی و با ناخن دست مورد استفاده میشود.

عمده مصارف چسب ۱.۲.۳ به دلیل غلظت بسار زیاد و قدرت چسبندگی فوق العاده ای دارد.در نمای ساختمان و جلوه دهی آن با سنگ نما و نیز کاشی و برخی ابزار و سایر مصارف خانگی می باشد. به بیانی دیگر ، چسب ۱.۲.۳ مخصوص برای هر کاری که به چسب با چسبندگی بالا نیاز داشته باشد است.

چسب آروا حالت شل و قوام نیافته ندارد، بلکه به دلیل ویسکوزیته بالای آن ، برش های سنگ نما را به طور اعجاب آوری به هم متصل می سازد. این خصیصه در نوع خود بسیار بی نظیر است.

چسب ۱.۲.۳ آروا برای سایر مشاغل صنعتی (به خصوص صنایع چوبی) برای چسباندن قطعات و دوام اتصال این قطعات مورد استفاده قرار میگیرد.

کاربرد چسب آروا به خصوص در چسبندگی انواع سطح صاف  استثنایی است.

چسب آروا پر مصرف و بسیار قوی بوده و توانسته است در بین سایر سیانو اکریلاتها جایگاه خاصی به خود اختصاص دهد در همین مدتی کوتاه که تولید شده است .

آشنایی با چسب ۱۲۳ آروا

چسب ۱۲۳ آروا از تولیدات برند آروا ایران می باشد. این چسب یکی دیگر از انواع چسب ۱۲۳ می باشد که در انواع قطعات نوپانی ، چوبی فلزی ، لاستیک،چرم،شیشه و سایر قطعات دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.

قدرت چسبندگی چسب آروا بسیار بالا است بنا بر این با استفاده از این چسب در مدت زمان کوتاهی بین ۱۰تا۱۵ثانیه گیرش و چسبندگی بین سطوح انجام میگیرد. چسب یک دو سه آروا را میتوان در مصارف صنعتی، درتعمیر و چسباندن قطعات مختلف پلاستیکی و فلزی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

چسب آروا مانند چسب های دیگر دارای ۲ جزء چسب تویوپی و اسپری می باشد.

Cyanoacrylate یا همان سیانواکریلات

سیانواکریلات نام کلی برای دسته ای از چسب های سریع و بسیار قوی است که کاربرد های زیادی در مصارف خانگی و پزشکی و صنعتی دارند. سیانواکریلات عمر مصرف کوتاهی دارند به طوری که تا یک ماه پس از باز شدن و تا یک سال بعد از تولید قابل استفاده اند، آنها همچنین به مقدار کمی سمی هستند.

این خانواده از چسب فوری قطره ای که بر پایه سیانوآکریلات است در ایران با نام چسب ۱۲۳شناخته می شود،این محصول یک چسب نوین در دنیا می باشد، به دلیل پوشش طیف وسیعی از نیاز های بازار عمومی و تخصصی دارای طرفداران زیادی در صنایع و منازل است این چسب همچنین در بازار با نام های مختلفی از جمله چسب ام دی اف MDF، چسب همه کاره، چسب قطره ای فوری نیز شناخته شده است که همگی نامها نهایتا یک محصول می باشند.
چسب ۱۲۳ عموما درای و جزء می باشد که شامل چسب و اسپری شتاب دهنده می باشد و به محض استفاده و برخورد این دو ماده با یکدیگر، چسب در مدت چند ثانیه خشک خواهد شد.

چسب های ۱۲۳ آروا شامل فعال کننده و چسب قطره ای با غلظت بالا می باشد. برای چسباندن، تعمیر و تثبیت اجزای چوبی از قبیل MDF،نئوپان،چرم،پلاستیک  ،سرامیک ،سنگ، مدارات الکترونیکی و روکش های ورقه ای و… مناسب می باشد.

نحوه صحیح استفاده ازچسب ۱۲۳ آروا

  1. برای یهتر نتجه دادن ابتدا سطح استصال را کاملا خشک ،تمیز،عاری از گرد و غبار،زنگ و چربی کنید.
  2. اسپری فعال کننده را روی یک طرف سطح اسپری کنید و برای مدت چند ثانیه (حداکثر۱۵ثانیه) محکم نگه دارید.
  3. به سطح مقابل چند قطره چسب آغشته کنید.
  4. سطوح را به سرعت در جای مناسب خود قرار دهید و برای مدت چند ثانیه (حد اکثر۱۵ثانیه) محکم نگه دارید.

چند نکته برای سلامتی خود

  1. بخار حاصل از اسپری برای سلامتی مضر است از استشاق آن خود داری کنید.
  2. در مکانی که دارای تهویه هوای مناسب است استفاده کنید.
  3. کشیدن سیگار و روشن کردن آتش در حین انجام کار اکیدا خود داری کنید.
  4. از تماس چسب با پوست و چشم خودداری نموده ودر صورت تماس با چشم با آب فراوان شست و شوی داده و به پزشک مراجعه کنید.
  5. قرار دادن در مقابل تابش مستقیم نور خورشید و حرارت بالای ۵۰درجه اجتناب کنید
  6. از انداختن محفظه در آتش و سوراخ نمودن آن حتی پس از اتمام خود داری کنید.

حلال چسب ۱۲۳

استون موجود در پاک کننده لاک ناخن یکی از دسترس ترین حلال ها برای نرم کردن چسب ۱۲۳ سیانواکریلات و جدا سازی قطعات چسبیده است. حلال های دیگر نیترومتان،دی متیل سولفواکسید و دی کلرومتان هستند. گاما بوتیرولاکتون نیز می تواند برای از بین بردن سیانواکریلات خشک شده استفاده شود.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که سیانواکریلات به چه موادی گفته میشود ؟

سیانواکریلات یکی از اعضای خانواده چسب های قوی هستند که کاربرد صنعتی دارند استر های متفاوتی از سیانواکریلیک اسید ها وجود دارد. گروه های آکریلی در رزین با حضور آب به سرعت بسپارش  می شوند تا زنجیره های قوی و بلندی را تولید کنند. ماده یاد شده به میزان کمی حالت سمی دارد.

در واقع سیانواکریلات اسم دوم چسب های فوق العاده قوی داده شده است. در حقیقت این نام نوعی چسبهای قوی و با سرعت چسبندگی بالا را توصیف میکند که برای اتصال انواعی از مواد از پلاستیک و فلزات تا پوست انسان به کار می رود.

اکتیل سیانواکریلات به منظور کاهش میزان سمیت این مواد و همچنین واکنش های آلرژیک و حساسیتهای پوستی توسعه داده شد. چسب های یاد شده گاهی اوقات با نام چسبهای قدرتی و یا چسب های فوق العاده نیز شناخته می شود. از علامت اختصاری CA نیز برای در جات صنعتی این ماده استفاده می شود.

چسب های سیانواکریلات یا همان چسب ۱۲۳ از چه خواصی برخوردارهستند؟


این ماده در حالت مایع از مونومرهای مولکولهای استری سیانواکریلات تشکیل شده است اتیل_۲ سیانواکریلاتها دارای وزن مولکولی ۱۱۱.۱ گرم بر مول و نقطه اشتعال ۷۹ درجه سانتیگراد یا ۱۷۴درجه فارنهایت و چگالی ۱.۱گرم بر مول میباشند.

اتیل_۲ سیانواکریلاتها نیز وزنی بالغ بر ۱۲۵گرم بر مول و نقطه اشتعال بین ۷۵درجه سانتیگراد یا ۱۶۷ درجه فارنهایت دارند. به منظور بهبود کاربری چسب یاد شده این ماده به تازگی با موادی همانند سیلیکای دودی ترکیب می شود تا حالت چسبنده و یا ژل مانند پیدا کنند. انواعی از مواد افزودنی به این رزین اضافه می شوند تا استحکام آن در برابر برش را افزایش دهند نوعی ترکیب مقاوم در برابر ضربه را به وجود بیاورند مانند لاستیک و یا سایر انواع که مشخص نشدند.

مدت زمان ماندگاری سیانواکریلات ها

ماندگاری سیانواکریلات ها بسیار کوتاه است.یک تولید کننده اطلاعات ذیل و چنین پیشنهاداتی را می تواند ارائه کند.

برای اینکه طول عمر نسبتا خوبی داشته باشد این چسب ۱۲۳ باید در محیطی خنک و خشک همانند یخچال در دمای ۵۵ درجه فارنهایت برابر ۱۳ درجه سانتیگراد باز شوند؛ مدت ماندگاری سیانواکریلات ها از حدود یک سال تا حدود ۱۵ ماه میرسد. در صورتی که از این ماده طی ۶ ماه استفاده میکنید نیازی به نگهداری آن در محیط خنک مانند یخچال ندارید.رزین های یاد شده در برابر رطوبت حساس هستند و جابجایی آنها از یک محیط خنک به یک محیط گرم می توانید باعث ایجاد تراکم برای آنها شود و بهتر است که پس از خروج آنها از یخچال آنها را در دمای اتاق قرار دهید و پس از آن می توانید آن را باز کنید.پس از باز شدن باید حداکثرتا ۳۰ روز بعد مورد استفاده قرار گیرد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!